Usynlig

brevkassespørgsmål

Usynlig

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 9 år 9 måneder siden

Hej,

Jeg har i længere tid følt mig usynlig i forhold til de andre på skolen. Lige gyldig hvor meget jeg gør opmærksom på mig selv så er det som om de ikke opdager mig., og når de endelig gør så glemmer de mig hurtigt.. Helt seriøs, jeg har gået i skolen siden 0., og selv mange af lærerne ved ikke hvem jeg er.

Er der noget jeg kan gøre?

Svar:

Hej med dig.

Det må ikke være rart at gå og føle sig overset og usynlig. Jeg kan godt forstå, du har brug for, at de andre på skolen og lærerne skal finde ud af, hvem du er og ikke gå og glemme dig.

Desværre sker det nogen gange, at folk overser dem, der ikke siger så meget og holder sig lidt i baggrunden, fordi der er nogen, der - i modsætning hertil - er meget dominerende og kræver meget opmærksomhed.
For at få mere opmærksomhed og gøre dem opmærksomme på, at du er der, tror jeg, det er vigtigt, du begynder at lægge mærke til, hvad dem, der får opmærksomheden, gør. Rækker de meget hånden op, deltager de i klassediskussioner eller er de altid med til forskellige aktiviteter i frikvarterene? Ved at bemærke, hvad de gør, kan det være, du stille og roligt og i små skridt, kan begynde at gøre noget af det samme for på den måde at gøre opmærksom på dig selv.
Tit handler det om, at du skal lære at stole på dig selv og overbevise dig selv om, at du har noget at bidrage med. Husk dig selv på, at du har fortjent opmærksomheden i præcis samme omfang som de andre, og at du også har noget at bidrage med. Så snart du begynder at stole på dig selv og synes, du bidrager med noget interessant, så vil de andre også kunne mærke, at de skal acceptere dig i et større omfang, end de gør i dag.

Hvis du bliver ved med at have en følelse af at være usynlig, synes jeg, du skal kontakte studievejlederen på skolen og fortælle om det. Så kan du sammen med ham eller hende finde ud af, hvad der kan gøres for, at du kan få det bedre.

Held og lykke med det.

Kh. Matilde