Træt af at være genert!!

brevkassespørgsmål

Træt af at være genert!!

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Cyberhus. Jeg er en pige som er MEGET træt af at være genert! Jeg bliver vildt let rød i hovedet, meget mere end mine veninder gør. Jeg var til en fest for et par uger siden hvor min klasse+en anden klasse skulle feste sammen. Hele aftenen var jeg ræd i hovedet, og stod i hjørnet. Mine veninder er ret udadvendte, og jeg synes virkelig det er snyd.Jeg har ikke altid været genert og usikker, da jeg var mindre var jeg helt ligeglad med hvad andre tænkte om mig, men nu går jeg vildt meget op i det. Jeg har læst nogle råd om det i "Vi unge" men føler ikke rådene virker på mig. Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig! Hilsen A.

Svar:

Kære A

Jeg kan godt forstå, hvis du kan være træt af at være genert ind imellem. Det føles ikke altid så rart når man kan mærke at man bliver rød i hovedet. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med, hvad du kan gøre.

Først vil jeg gerne sige at der ikke er noget galt i at være genert. Der er altid forskel på mennesker og nogen er bare mere udadvendte end andre. Jeg tror også der er flere der er generte end man lige regner med. Der er mange der dækker over deres usikkerhed og generthed ved at snakke mest, være sjovest eller vildest. Så jeg er sikker på du ikke er den eneste det er genert i klassen, selvom det måske kan føles sådan.

Hvis du gerne vil være lidt mindre genert, så handler det først og fremmest om at du accepterer dig selv som du er. Det er ikke sikkert du er den der fester vildest hele tiden, men det behøver du heller ikke at være. Når du skriver du er begyndt at tænke mere over hvad andre tænker om dig, så tænker jeg at det er meget naturligt. Når man begynder at komme i teenagealderen, så begynder man at være meget mere optaget af, hvad andre tænker om en.

Når du er genert og gerne vil prøve at være lidt mere udadvendt, så handler det om at du prøver at sætte små mål for dig selv. Hvis nu du har et mål om at du helst ikke vil være den der står i hjørnet, så kan du måske prøve at aftale med en veninde at hun skal få dig mere med over til de andre. Hvis man er lidt genert kan det være rart at have en veninde ved sin side. Det kan være at du på den måde føler dig mere og mere tryg ved at være sammen med flere.

Det virker som om du er ked af at du bliver rød i hovedet. Man kan desværre ikke rigtig styre om man bliver rød i hovedet eller ej, men tit er mest en selv der føler at man bliver rød i hovedet. Det er slet ikke sikkert de andre opdager det.

Men man kan godt blive lidt rød i hovedet når man føler sig flov, usikker eller forelsket. Det er helt normalt. Hvis du synes det fylder meget for dig og de andre lægger mærke til det, så kan det måske hjælpe dig at sige, til dem du er sammen med: ”Jeg ved godt jeg er lidt rød i hovedet, men det kommer bare så nemt og jeg kan ikke rigtig gøre ved det”. Hvis du på en eller måde får sat ord på det, så kan det være det er nemmere for dig at være i det.

Jeg håber du kan bruge at noget af det jeg har skrevet til dig. Jeg ved godt jeg ikke er kommet med en færdig løsning på hvad du kan gøre. Men jeg vil sige at det mest handler om at du accepterer dig selv som du er og så kan du prøve at tage små skridt fremad for at blive mere sikker på dig selv.

De bedste hilsner Sine