Sved. Og MEGET af det!

brevkassespørgsmål

Sved. Og MEGET af det!

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 8 år 5 måneder siden

Halløj derude.

Jeg hedder Jonas, er 14 år, og går i 8. Klasse.

Jeg har det med at svede virkelig meget, hver dag, under armene(og mærkeligt nok, kun under armene). Nogen gange kan hele ærmet være gennemblødt af sved.

Det er ikke noget jeg altid har gjort, det er først begyndt her de sidste par måneder.

Jeg er meget irriteret over det, og det er meget pinligt at gå rundt med et vandfald under hver arm, selvom at det er naturligt.

Jeg villet gerne vide, hvad der evt. kunne være gruden til det, og hvad jeg evt. kunne gøre ved det.

på forhånd, mange tak.

Hilsen den meget svedene dreng.

Svar:

Hej med dig

Jeg kan fornemme, at det går dig rigtig meget på, at du sveder en del hver dag. Det kan jeg godt forstå. Det er ikke rart, hvis man føler at det går ud over ens hverdag eller generer. Jeg vil gerne dele mine tanker med dig.

Når man kommer i puberteten, som man typisk gør fra man er 13-17 år, sker der rigtig mange ting med kroppen. Det er fordi, den er ved at forandre sig og blive mere moden. Og så kan man opleve, at man sveder mere og det lugter mere, end tidligere. At man sveder er kroppens måde at kontrollere temperaturen i kroppen, så det er egentlig ret smart, men det er også irriterende, når det er generende i hverdagen. Du skriver, at du ikke altid har svedt så meget, så jeg vil tro, at det er på grund af puberteten, at det er begyndt. Så bare rolig, du er ikke på nogen måde unormal, selvom det kan være træls. Det er bare meget forskelligt, hvor meget folk sveder og om det lugter eller ikke - sådan er vi, som mennesker, forskelligt indrettet.

Jeg vil give dig nogle gode råd med på vejen omkring at undgå sved. Der kan være forskellige ting, der kan spille ind og som det kan være godt at være opmærksom på. Så her kommer lige nogle punkter:

1) Vask dig grundigt med vand og sæbe hver morgen, inden du tager i skole.

2) Brug en deodorant, som hedder antiperspirant. De er særligt udviklede til at virke mod sved. Du kan spørge ekspedienterne i butikken, for at være sikker. I Matas findes der deodoranter, som er ekstra gode, hvis man sveder meget. Så der kan du også tage hen og få hjælp til det.

3) Vær opmærksom på, om dit tøj sidder stramt i under armene og om stoffet måske har noget at sige. Du kan evt. prøve forskellige muligheder af.

4) Hvis du har prøvet det hele og det stadig er et problem for dig, så vil jeg anbefale dig at tage forbi din læge. For nogle er sved et større problem end andre, og det kan være svært at komme til livs selv. Men der findes forskellig hjælp, som lægen vil kunne guide dig frem til.

Jeg håber, du har kunnet bruge svaret til noget og at det må formindske dit problem. Du er altid velkommen til at skrive herind igen, hvis der dukker flere spørgsmål op - det kan sagtens være, at der er flere ting, du undrer dig over. Og vi vil hellere end gerne give flere tanker med på vejen. Ellers har vi, på vores hjemmeside, en mulighed for at dele tanker og spørgsmål med andre unge via debat-tråde. Det skal du også være velkommen til.

De bedste hilsner fra Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål