stresset

brevkassespørgsmål

stresset

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 12 år 2 uger siden

hej... jeg er en pige på 15 og til dagligt går jeg i skole passer hest laver lektier og har et arbejde.. det skal lige siges at jeg lige har fået det arbejde.. nå men nu til sagen. jeg går og føler mig rigtig stresset hele tiden da jeg både har arb skole og hest at se til.. har næsten ikke tid til at se mine veninder mere.. det tager rigtig meget af min tid det hele og har kun få minutter om dagen til at slappe af i.. jeg føler at mit hovede er en tikkende bombe som er prop fyldt med forskellige ting jeg skal huske.. jeg har ikke andet i hovedet end tidsplaner og planlæggelse for den kommende uge.. jeg føler at jeg løber rundt til alt og jeg kan slet ikke finde ro :'-(... det tager rigtig hårdt på mig og er begyndt at glemme vildt mange ting fordi at jeg har så meget at se til :-( syntes at det påvirker mig psykisk og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre :'(... knus

Svar:

Hej med dig

Jeg kan forstå, hvis det kan det være lidt svært, hvad du skal gøre, når du kan mærke, at der er så mange ting der fylder i dit hoved for tiden. Det er meget naturligt, at det hele kan komme til at virke overoverskueligt, når hovedet er propfyldt med ting du skal huske.

Først vil jeg gerne sige, at jeg sagtens kan forstå du gerne vil have tid til både hest, skole, lektier, arbejde og venner. Det er helt naturligt at man gerne vil fylde sin dag ud med ting man godt kan lide, men det er også vigtigt at man lytter til sin krop, hvis den fortæller at noget måske ikke er, som det skal være. Det er det jeg fornemmer du har mærket, når du føler du ikke rigtig kan finde ro.

Jeg synes det er rigtig godt at du kan mærke, at nu er det måske ved at være for meget med alle de ting du har i hovedet. Der er mange der bare bliver ved at køre deruad af og slet ikke mærker at de måske er ved at blive stressede, så derfor er det rigtig godt, at du nu stopper op og spørger om hjælp.

Mit råd til dig vil være, at du prøver at sætte dig og skrive alle de ting ned du har i hovedet. Du kan prøve at lave en liste over de ting, som betyder allermest for dig, at du har tid til i din hverdag. F.eks. lyder det som om, at det er vigtigt for dig, at du har tid til at slappe af og også at se dine venner. Hvis du skal have tid til det, så betyder det, at du nok bliver nød til at skære ned på nogle af de andre ting som fylder i din hverdag lige i øjeblikket.

Når du kan mærke at en bombe er ved at springe inde i dit hoved, så er det ihvertfald et tydeligt tegn på, at du bliver nødt til at ændre på nogle ting i din hverdag, så du igen kan få det godt og ikke være så stresset.

Jeg synes også det ville være en rigtig god idé, hvis du prøver at snakke med dine forældre om, hvordan du har det indeni. Så kan det også være, at de vil vil hjælpe dig med at tilrettelægge en hverdag, hvor du også har tid til at slappe af. Det er nemlig vigtigt at du har det, så du ikke bliver helt stresset. Alle mennesker har brug for at slappe af ind imellem.

Jeg håber du kan bruge mine råd og at du finder en løsning, så du ikke skal gå og være ked af det og føle dig stresset. Hvis du prøver at få mere tid til at slappe af ind imellem, så tror jeg du vil få det bedre.

De bedste hilsner Sine

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål