Stemme i overgang

brevkassespørgsmål

Stemme i overgang

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Jeg ville bare lige spørge om hvornår drenges stemme cirka går i overgang. Jeg har fået af vide at ens stemme vil gå i overgang når man er 12-13 år Men nu bliver jeg snart 14 og intet er sket. Der er faktis ingen fra min klasses stemme der er gået i overgang. Hvor lang tid er ens stemme cirka i overgang? Hvad sker der præcis når den går i overgang? Hilsen ham med barnestemmen

Svar:

Kære dreng

Tak for dit spørgsmål. Det er lidt svært at svare på, præcis hvornår din stemme går i overgang, da det er meget forskelligt fra person til person. Det er typisk omkring 14-15 års alderen det sker og det kan svinge med et par år, så der er intet unormalt ved, at det ikke er sket for dig endnu. Og som du fortæller, er der heller ikke andre fra din klasse, hvis stemmer der kommet i overgang endnu. Det er også forskelligt hvor lang tid det varer, det hænger sammen med hvor hurtigt resten af din krop udvikler sig.

Det der gør, at stemmen går i overgang er, at dit stemmebånd vokser i bredde og længde, og det er det gør, at stemmen kan knække eller lyde høj når man snakker. Når det ovre, vil din stemme være blevet dybere.

Hilsen Julie