Skoleopgave.

brevkassespørgsmål

Skoleopgave.

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

hej

vi er i min klasse i gang med en stor naturfaglig opgave. Jeg er kommet i gruppe med to af mine rigtigheden veninder. Problemet er bare, at den ene af dem ikke rigtig kan tage sig sammen til at lave noget. Nær hun så fjoller begynder den anden også, og sådan fortsætter det. Jeg vil gerne lave en god opgave og lære noget, men det fungerer ikke, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre

Svar:

Hej med dig,

Dejligt at høre, at du er kommet i gruppe med dine veninder. Problemet er tit, som du selv siger, at det kan blive lidt for sjovt. Den eneste løsning, som jeg kan se, er at snakke sammen om det.

I min skole har vi lært hvad vi kalder: "at forventningsafstemme". Det er hvor man sætter sig sammen i gruppen og skiftevis fortæller, hvordan man selv forventer at opgaven skal forløbe. Her kan man så hver især fortælle hvor mange kræfter man vil lægge i arbejdet, hvor god I ønsker opgaven skal blive, hvad for en karakter I gerne vil arbejde jer hen imod og hvor meget tid I vil offre på den. I kunne også aftale at lægge et skema hvor I siger, at f.eks. tirsdag - torsdag fra kl 10-14, arbejder I hårdt med opgaven og efter kl 14 kan I lave alle de sjove ting I har lyst til.

Når det er gruppearbejde må hele tiden snakke sammen om tingene, for det er nemlig når man ikke snakker sammen at problemerne opstår. Så måske lav en aftale med veninderne, at I holder et lille gruppemøde og prøv at se om forventningsafstemning og lidt planlægning er noget for jer? Hvis det ikke virker i længden og din veninde bliver ved at blive distraheret, kan du måske tage en snak med hende personligt. Så kan I måske finde en løsning sammen :)

Håber du kunne bruge mit svar og at I får lavet en god opgave :)

Venligst,

Joni

Jonfrids billede
Joni har svaret på dette spørgsmål