sELVMORD

brevkassespørgsmål

sELVMORD

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 7 år 2 uger siden

Hvorfor er det så svært at begå selvmord?

Svar:

Kære dig

Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller, og jeg tror at der er mange som tænker ligesom dig. Det er nok især de personer som enten har forsøgt at begå selvmord eller som har meget svære selvmordstanker, men i sidste ende kan de fleste af os godt få den tanke - hvorfor er det svært at begå selvmord. Og jeg tænker egentlig at det ikke er svært. Selvmord er på mange måder en "nem" løsning på et svært problem. Uanset om det er fordi man har mange svære tanker, følelser eller har været udsat for noget voldsomt, så er det langt de fleste gange meget sværere at leve livet end det er at begå selvmord.

Livet er mange gange svært, og vi kommer allesammen igennem perioder hvor vi enten ikke ved hvad vi skal gøre, hvor følelserne bliver for overvældende eller hvor vi føler os forkerte. Når det sker, så vil det være svært at komme videre. Det vil være svært at leve med de ting man har oplevet, de følelser/tanker man har og det er, selvom det lyder som en kliché, en del af livet. Langt størstedelen af os vil også komme igennem det og få det bedre. Særligt hvis vi vælger at dele de svære ting med andre og få hjælp til at se, at det ikke er noget der er permanent. Vores følelser, tanker og oplevelser ændrer sig. Vores opfattelser af os selv, af andre og af verden ændrer sig. Det også derfor at det kan være svært, men samtidig giver det også håb fordi det betyder at ting ændrer sig. Man kan få det bedre.

Jeg tænker at det er et rigtig godt første skridt at du har skrevet ind til os. Du har, ligesom alle de mange andre tusind unge der skriver ind og bruger Cyberhus, rakt hånden ud og forsøgt at vise verden at du har brug for hjælp. Istedet for "bare" at begå selvmord med det samme. Der er altså en del af dig som virkelig ønsker at tage kampen op, at komme igennem det svære (uden at vælge den "nemme" løsning) og i sidste ende få det bedre. Og det er virkelig sejt!

Så til dit spørgsmål vil jeg svare at selvmord ikke er svært. At leve er svært, og det er OKAY! Alt det der er svært, har også ofte den bedste belønning. Så hver gang at du har det skidt, så husk på at du kun kan have det skidt, fordi du kan have det godt. Du kender kun til det gode, fordi du kender det dårlige, og tingene kan ændre sig lynhurtigt. I den forbindelse har jeg også hørt en ung herinde sige at det kan hjælpe hvis man sætter "lige nu" efter sin sætning, f.eks. Jeg har det skidt lige nu eller jeg er ked af det lige nu. Fordi det giver en bedre forståelse af at tingene går op og ned. De bevæger sig og ændrer sig.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du altid er velkommen i vores chat, hvor du også kan få hjælp til at leve, selv når det er svært.

Kærlig hilsen

Signe