Problemer i hjemmet - nu vil jeg flytte.

brevkassespørgsmål

Problemer i hjemmet - nu vil jeg flytte.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej Cyperhus.

Jeg har igennem det seneste år fået flere og flere problemer med min mor. Det hele startede i sommeren, 2012, hvor jeg sprang ud som homoseksuel. Efter mit udspring, er jeg begyndt at føle at min mor har taget meget afstand til mig. Hun stiller mange krav, og forventer meget af mig, og så ting, som jeg slet ikke er klar over. Det ender egentligt bare med, at hun lige pluselig giver mig en ordenlig omgang eder og forbandelser, fordi jeg ikke lige har gjort det, som hun forventede jeg ville gøre, både andgående skole og huslige pligter.

Jeg har også lagt mærke til, at hun er modbydelig over for mig, når vi har familie på besøg. Hver gang der sker noget, fx. at der ikke er støvsuget, eller der ikke er stille sodavand i køleskabet, brander hun fuldstændigt af. Hun bliver stiktosset, og får dermed resten af familien til at hakke på mig. En ting de specielt hakker på, er min seksuallitet, og hvorfor jeg er 'unormal' i forhold til dem.

Nu gør det simpelthen ondt på mig; jeg kan simpelthen ikke klare hende mere. Hun har ikke talt pænt til mig i 3 uger, og er fjentlig, hver gang jeg åbner munden, og jeg vil have det til at slutte. Den bedste løsning, jeg kan komme i tanke om, er at flytte i ungdomsbolig/på kollegie. Jeg har ikke mulighed for at flytte op til min far, da han ikke vil se mig mere, efter jeg sprang ud. Jeg kan ikke komme i tanke om nogle venner jeg kan flytte ind hos, og min efterskole er ikke et sted jeg har lyst til at være hver weekend. Det er for farligt, med alle de elever, der kan finde på at banke mig, kun fordi jeg er homo. Og jeg vil ikke engang sige at jeg skildter med det.

Så hvad er mine muligheder? Vi er i forvejen meget nede mht økonomi, så jeg tvivler på min mor vil hjælpe mig.

Venligt hilsen

Ham, som ikke aner hvad han skal gøre.

Svar:

Hej med dig!

Det lyder til at være en rigtig hård situation du er i, og det er rigtig godt at du skriver herind for at snakke lidt om det.

Det må være rigtig hårdt at have sådan et forhold til sin mor, og føle at hun tager afstand fra dig og skælder dig ud hele tiden. Og det må også være utrolig hårdt, at din far ikke længere har lyst til at se dig, bare fordi du ikke har samme seksualitet som ham. Men jeg synes, det var rigtig modigt af dig, at du sprang ud sidste år - rigtig mange går med det i meget lang tid, før de tør springe ud, og det er utrolig hårdt at gå alene med sådan en hemmelighed. Så jeg synes, det var rigtig modigt gjort, og det er trist at din familie har modtaget det på den måde.
Jeg kan godt forstå, at det gør det svært at bo sammen med din mor, og det må være ubehageligt ikke at have et sted, du har lyst til at tage hen, når du ikke vil være på efterskolen.

Det lyder som en rigtig svær situation at stå i helt alene, så jeg synes det er rigtig vigtigt, at du finder en du kan snakke med om de her ting - kan der måske være en lærer på efterskolen, som du vil kunne fortælle om din situation og snakke med om dine muligheder? Eller måske et familiemedlem eller en vens mor/far eller lignende?
Det er svært for mig at vide præcis, hvad dine muligheder er, da det afhænger lidt af, hvor du bor. Hvis din mor ikke vil hjælpe dig, er det muligt, at din kommune har nogle tilbud til dig - måske en ungdomsbolig du kan bo i eller lignende. Men det kræver, at du snakker med kommunen - og det vil også være noget det vil være rigtig godt at have en voksen til at hjælpe dig med.
Så jeg håber du kan finde en voksen, som du føler du kan stole på, og som du kan fortælle om dine problemer og bekymringer, og som måske kan hjælpe dig med at komme videre og måske komme i kontakt med kommunen, og undersøge hvad der er af muligheder for dig.

Hvis du ikke synes du har en voksen i din omgangkreds du har lyst til at bede om hjælp ved så har Børns Vilkår en bisidder-ordning hvor unge som dig kan få en voksen til at hjælpe med at finde ud af hvad dine rettigheder er og evt komme i kontakt med kommunen osv. Jeg sender dig lige linket på hjemmesiden, så kan du læse lidt mere om det. På hjemmesiden finder du også deres tlf-nummer, hvor du kan kontakte dem, og høre om de kan hjælpe dig. Du kan finde det HER.

Du er naturligvis også velkommen til at logge på vores chat en dag - du har rigtig mange ting at tænke på, og der kan du komme til at tale med en voksen rådgiver om dine problemer, tanker og følelser osv. Jeg sender dig også lige et link til Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transseksuelle (LGBT). De har en ungdomsafdeling, hvor du kan komme til at tale med en voksen, som også er homoseksuel og måske har oplevet nogle af de samme problemer som dig, og vil prøve at hjælpe dig med det. Du kan finde deres hjemmeside HER

Jeg håber du kan bruge mit svar, og ønsker dig held og lykke.

Mange hilsner fra Janni

Janni har svaret på dette spørgsmål