pinligt

brevkassespørgsmål

pinligt

brevkassespørgsmål af
Rasmus
12 år
Oprettet 6 år 6 måneder siden

Hej Cyberhus. Jeg er en dreng på 12 snart 13. Det er ikke særlig fedt når vi skal i bad efter idræt. I en klasse med 14 drenge er vi kun 3 der har fået hår dernede og de andre børn synes det ser mærkeligt ud. Vi går i 6. så det er jo normalt at der er forskel på os, men det er der bare mange der ikke kan forstå og så bliver vi drillet.

Svar:

Hej Rasmus

Det er virkelig ikke sjovt at være de første der begynder at udvikle sig. Ikke fordi der er noget forkert i det, men mere fordi man let kan blive drillet, fordi man skiller sig lidt ud.

Jeg tror de andre i bund og grund går rigtig meget op i det her og driller jer, fordi de er meget nysgerrige på hvad det er der sker. Om nogle måneder, eller et års tid, har alle de andre også hår, og så er det ikke så super spændende mere. Men indtil det sker, skal de andre selvfølgelig ikke drille jer.

Måske kunne du nævne det for din idrætslærer? At I faktisk er noget der bliver drillet med det her.
Det er helt sikkert noget din lærer har oplevet før, for det er desværre meget normalt at dem der udvikler sig først kan blive drillet. Ja, det kan dem der udvikler sig sidst faktisk også. De fleste ville nok egentlig foretrække at udvikle sig sådan lige i midten, og helst samtidig med alle de andre. Men kroppen bestemmer jo helt selv hvordan og hvornår den udvikler sig.
Men altså...din idrætslærer kunne tage en snak med jer alle om, at I jo kommer til at udvikle jer en del det næste stykke tid, og at det er vigtigt at I ikke driller hinanden med det. Sådan en snak der handler om jer alle sammen, og om at være gode ved hinanden. Så behøver det ikke lige handle om dig og de to andre der bliver drillet lige nu, men mere om jer alle sammen og hvordan I er gode til at passe på hianden.

Hvis du synes det er mærkeligt at skulle spørge din lærer, kan du måske snakke med dine forældre om det først. Måske kunne de hjælpe dig med at snakke med din lærer.
Jeg ved godt at det kan være lidt akavet at snakke med voksne om sådan nogle ting. Men lærerne er der ikke kun for at lære dig ting. De skal også sørge for at du har det godt og trygt i skolen.
Og selv om det måske kan være lidt akavet at skulle snakke med de voksne om, så husk at de også alle sammen har været i puberteten. De har garateret selv stået i en lignende situation for mange år siden. De fleste voksne kan godt huske hvordan det nogle gange var svært fordi man enten udviklede sig tidligt eller sent.

Jeg er som sagt siker på det løser sig helt af sig selv, i takt med at alle de andre også får hår. Men jeg synes alligevel du skal overveje at bede de voksne om hjælp, så drillerierne kan stoppe allerede nu.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål