Pigeglad kæreste - ende det hele eller fortsætte forholdet

brevkassespørgsmål

Pigeglad kæreste - ende det hele eller fortsætte forholdet

brevkassespørgsmål af
Louise
17 år
Oprettet 7 år 2 måneder siden

Hej brevkassen. Jeg har en kæreste, som jeg er utrolig glad for - vi har været sammen i snart 11 måneder, og ja jeg elsker ham rigtig højt. Vi mødtes på efterskole sidste år (15/16), og han har så valgt at blive 2. års i år (16/17). Da jeg har nogen venner og veninder, som også er 2. års elever, har jeg nogen til at holde øje med ham, eller det behøves jeg jo egentlig ikke, for jo jeg stoler på ham. Dog får jeg alligevel et par billeder af ham/sendt beskeder om, hvor han holder i hånd, ligger sammen eller nusser/krammer andre piger engang i mellem, som her på det seneste er blevet utrolig ofte. Jeg har konfronteret ham rigtig mange gange om, at jeg i hvert fald ikke synes, at det er okay, det han har gang i. - Noget som ikke synes til at hjælpe, for jeg får stadig beskeder om, at nu laver han dit og dat med hende og hende. Lad mig nævne et par eksempler: Der har gået rygter på efterskolen om, at han har haft sex med en anden pige, flere gange. Noget hende pigen her, åbenbart selv har udtalt. Han blev konfronteret og aflivede rygterne med at sige de ikke var sande. Han ligger i ske og nusser rigtig mange piger. Han flettede fingre med en pige, da de havde læsset ting af fra bussen og var undervejs tilbage - da de var på skitur (eller det er de egentlig stadig) Han har haft “brug” for at kysse en anden pige til en anden fest, dog ikke noget han gjorde, men han havde alligevel skrevet og spurgt om det passede at de havde kysset, for han kunne godt have fundet på at gøre det, plus evt. lavet noget mere med hende. Selvom jeg var til samme fest - men det havde han åbenbart haft brug for, fordi jeg har været en smule afvisende. - Jeg læste hans beskeder med hende pigen her, og der stod, at der var millimeter fra at de havde kysset. - jeg konfronterede ham igen og intet har hjulpet. Selv samme pige har han vågnet op ved side af, hvor de lå i ske sammen og han havde igen været tvivl om de havde lavet noget - havde de ikke, men IGEN han var i tvivl!! Han har efter en elevfest haft en pige med hjemme og sove, fordi hun ikke kunne finde et andet sted at sove - uden at fortælle mig det, men fik det at vide af min veninde. Dog havde hun stadig sovet i et andet rum, men jeg synes alligevel, at han havde pligt til at fortælle mig om det. Jeg tror det var nok eksempler, sådan så du kan følge mig i, hvordan jeg går rundt og føler. Jeg er utrolig splittet om jeg skal gøre det forbi, for til sidst ved jeg godt det her vil knække mig, hvis han ikke holder lidt op med at være så forfærdelig meget sammen med andre piger. På den anden side har jeg virkelig ikke lyst til at give op på vores forhold, jeg elsker ham rigtig højt, og tanken om, at han skal være sammen med andre end mig dræber mig. Hvad havde du gjort, og hvad synes du jeg skal gøre? Er der på nogen måde jeg kan få banket ind i hovedet på ham, at det her rent faktisk er alvor? Eller skal jeg bare ende det hele, fordi han rent faktisk ikke rigtig respektere mig. MVH En splittet kæreste.

Svar:

Kæreste du.

Hvor lyder det hårdt, det du går og tumler med. Det må være rigtig svært at gå med sådan nogle tanker, og jeg kan forestille mig, at de fylder rigtig meget i hovedet og hjertet lige nu. Det er rigtig godt, at du skriver, for kærlighedsproblemer er aldrig nemme, og det er nok nogle vi alle støder på i løbet af livet. Jeg kan godt mærke, at du virkelig elsker din kæreste, og derfor kan jeg godt sætte mig ind i, hvor ondt det må gøre at få noget at vide om de ting, han gør. Det er frygtelig hårdt at være splittet mellem kærlighed og fornuft på den måde.

Du skriver i starten, at du stoler på ham, men dog også, at du har læst nogle af hans beskeder med en pige, hvilket jeg synes fortæller lidt en anden historie. Ud fra det, du skriver du har fået at vide om hans opførsel, kan jeg virkelig godt forstå, hvis du mangler tillid til ham. Det kan være svært at erkende for sig selv, at man har mistet tilliden, at man ikke stoler på den anden længere, men jeg tror det er en nødvendig erkendelse for at kunne komme frem til en løsning på problemet og smerten. Man bliver nød til at stole på hinanden i et forhold for, at det fungerer. Så kan man gå og sige til sig selv og andre, at man stoler på den anden, fordi man ved at det er nødvendigt, men jeg synes måske, du skal overveje, om du nu virkelig stoler på ham. Stoler du på ham, når han siger, der ikke skete noget? Stoler du på, at der ikke vil ske noget næste gang? Det er næsten den vigtigste. Hvis du konstant går rundt i frygt for, at han kysser en anden til den næste fest, bruger du meget energi på at gå og være bekymret. Jeg kan ikke forestille mig, at det er et rart forhold at være i, og jeg ved, at du fortjener at være glad. Derfor tror jeg, det kunne være godt for dig at tænke over, om du virkelig stoler på ham, og hvordan du har det, når du ikke er sikker på, hvad han går og laver.

Noget andet jeg bider mærke i, er din beskrivelse af, hvordan din kæreste har følt, at han har haft "brug" for at kysse en anden, fordi du var afvisende. Det virker som om, du selvfølgelig godt er klar over dette, men jeg vil gerne lige sige det alligevel: det er ikke dit ansvar at sørge for, at han ikke er utro, og det er bestemt ikke (på nogen måde!) din skyld, hvis han er det! Det er udelukkende hans egen, og han kan ikke retfærdiggøre sin adfærd ved at give dig skylden. Sådan fungerer det altså ikke. Den eneste, der er ansvarlig for hans handlinger, er ham selv. Det synes jeg er meget vigtigt, at du husker, når du skal nærme dig en beslutning om, hvad der skal ske, hvad du vil og hvordan du har det. Lidt i samme boldgade og i forbindelse med det du skriver om at give op på forholdet, kunne du måske gøre dig nogle overvejelser om, hvorfor du bliver i forholdet, udover at du elsker ham selvfølgelig. Bliver du i forholdet i håbet om, at han en dag ændrer sig? Det er en rigtig hård overvejelse, for det er virkelig svært at erkende, at den store kærlighed man føler til personen, måske ikke er nok. Jeg kan virkelig godt forstå, at det er rigtig svært for dig det her. Jeg tror, det er rigtig vigtigt at huske, at det ikke altid er muligt at ændre på andre. Han skal også selv ville ændre sig.

Du spørger, hvad jeg havde gjort, og hvad du skal gøre, men det har jeg svært ved at svare på. Alle forhold er forskellige, og alle mennesker er forskellige. Jeg håber, at du vil tænke over, de overvejelser jeg har luftet for dig. Som sagt, så tror jeg, tillid er noget af det vigtigste i et sundt forhold, og jeg tror, det er vigtigt, at du gør dig nogle tanker om, hvorvidt du kommer til at kunne stole på ham fremover. Derefter tror jeg, som du også selv nævner, at en ærlig alvorssnak kunne hjælpe meget. Måske du skulle tage en snak med ham, hvor du meget ærligt forklarer ham, hvordan du har det, når han gør det han gør, og siger til ham, at det skal stoppe, hvis I skal være sammen. Og måske det også er vigtigt, at I snakker om, hvad det egentlig er, han gerne vil. Er han et sted lige nu, hvor han måske i virkeligheden har mest lyst til at være single? Det er nogle vigtige ting at være ærlige overfor hinanden om, for ellers kommer man til at såre hinanden. Hvis du er meget ærlig og tydelig, kan man håbe at det går op for ham, hvad han egentlig gerne vil, og hvorfor han gør som han gør. Jeg tror også, det er en god ide, hvis du gør dig nogle tanker om, hvad du egentlig gerne vil og hvilket slags forhold, du egentlig gerne vil være i.

Jeg håber virkelig, at du kan bruge mit svar, og at alting løser sig for dig, du fortjener respekt og kærlighed.

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål