Penge på shopping

brevkassespørgsmål

Penge på shopping

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 8 år 3 måneder siden

hej jeg er en pige som elsker at shoppe. Og har haft problemer med penge. Jeg var idag med min veninde inde i byen og brugte 650 kr.

da jeg kom hjem og var glad for at vise mine fine ting frem, kom min mor og bedste om beløbet for det jeg havde brugt, jeg sagde pænt 650kr.

jeg vidste godt hun ville blive sur da jeg sagde det og det er 4. Gang det her sker. Jeg begynder og græde hver gang, og jeg ved det er dumt men

mine veninder har så mange penge. Og det har jeg også lidt. jeg ved aldrig hvad jeg skal gøre for jeg glemmer helt hvad det er jeg gør og det ender

med at jeg igen begynder og græde i flere timer hvor min mor bare skælder mig ud.........HVAD SKAL JEG GØRE.

Svar:

Hej Anonym

Jeg er sikker på at der er rigtig mange der kan genkende dit problem. For rigtig mange er det bare en fantastisk følelse at shoppe og købe nye lækre ting til sig selv. Det kan give sådan en helt varm lykke-følelse indeni når man står inde i butikken med en eller anden fed ting som man så køber og tager med hjem.

Problemet er selvfølgelig hvis du bruger en masse penge som du ikke har aftalt med din mor at du må bruge, og derfor handler det måske om at lave nogle aftaler med din mor om hvad og hvor meget du må købe. Og så kun tage et beløb med i byen der svarer til det du har aftalt med din mor.

Når du beskriver at du helt glemmer hvor meget du bruger når du står i forretningen tænker jeg at du har brug for lidt hjælp til at styre hvad du bruger og den letteste måde er at have et bestemt beløb med. Og når du så har brugt de penge....tja, så kan du jo ikke købe mere.
Jeg ved ikke om du bruger et kort som VisaDebit eller om du har kontakter med i byen, men måske kunne det være en idé at aftale med din mor at du kun må tage 200,- med i kontanter og lade dit kort blive hjemme hvis du har sådan et.
Måske kan du også snakke med dine veninder om at I kunne lave noget andet når i tager til byen. Bruge mere tid på en café i stedet for i butikker. Det kan også være med til at skære lidt ned på hvor mange penge du bruger samtidig med at du alligevel hygger med veninderne.

Tag en snak med din mor og se om I sammen kan finde nogle regler for hvordan du kan undgå at bruge for mange penge og på den måde også undgå at blive uvenner med din mor.
Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål