P-piller.

brevkassespørgsmål

P-piller.

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej dejlige mennesker ved brevkassen! :-) Jeg har lidt forvirring omkring p-piller, da der forskellige meninger om det. Nu da jeg er blevet 15, og har haft fast kæreste i snart 2 år, forslog min min mor at tage til lægen, efter p-piller. Og derfor undersøgte jeg lidt omkring, om man skal have en underlivsundersøgelse. Men det er der delte meninger om. Nu har jeg været i seng med min kæreste, og derfor skrive nogen, at man SKAL have en undersøgelse, og andre skriver det ikke er nødvendigt, at lægen bare spørg ind til nogle ting. Jeg har kun været i seng med ham, og han har kun med mig (selvfølgelig med prævention), så derfor bliver jeg forvirret, og i tvivl, om det er nødvendigt, eller man skal, have sådan en undersøgelse. Jeg er jo ikke meget for det :-) Hehe... Selvom det er nødvendigt på en tidspunkt. Tak på forhånd. - Cecilie :-)

Svar:

Hej Cecilie,

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret omkring p-piller - Så vidt jeg ved, så plejer de fleste læger at foretage en gynækologisk undersøgelse inden udskrivelse af p-piller til førstegangs brugere.

Det er helt almindeligt at få foretaget en gynækologisk undersøgelse, men det kan godt virke lidt ubehageligt og grænseoverskridende, specielt første gang du får foretaget sådan en undersøgelse.

Jeg vil råde dig til at kontakte dig egen læge og tage en åben snak med ham/hende omkring dine overvejelser og bekymringer.

Du skal huske på, at hvis din egen læge anbefaler at du skal få foretaget en gynækologisk undersøgelse, så gør han/hun det for din egen skyld. Det er altid bedre at være på den sikre side :)

Mange hilsner fra Lene