Om kæresten, veninderne og ikke-eksisterende festhumør

brevkassespørgsmål

Om kæresten, veninderne og ikke-eksisterende festhumør

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej :) Jeg er en pige på 17 år som netop har afsluttet 2.g. Jeg har en kæreste, som jeg går i klasse med. Vi har været kærester siden starten af 1.g. Han er rigtig dejlig og jeg har det altid rigtig rart når vi er sammen - og derfor er vi også meget sammen! Vi er begge meget opsatte på at klare os bedst muligt i skolen og hjælper tit hinanden. Så vi er altså sammen både til lektielæsning, opgaveskrivning og ren og skær hygge. Problemet er bare, at mine veninder (vi var veninder før gymnasiet og er det stadig - de går også på gymnasiet nu) tit antyder, at jeg er lige lovlig meget sammen med min kæreste. Jeg har sjældent overskud til at komme til skolefesterne på grund af de mange afleveringer og det er tit svært at finde tid til at mødes. Jeg har heller ikke særlig meget lyst til at være sammen med dem, for vi er "vokset lidt fra hinanden". Jeg har nogle veninder i klassen, men ikke nogen jeg er sammen med efter skole - vi er en mellemting mellem klassekammerater, veninder og bekendte. Jeg har prøvet at forklare mine gamle veninder, at jeg ikke har så meget overskud. Jeg tror ikke, at de forstår, at det er meget nemmere at være sammen med min kæreste. Jeg har bare svært ved at finde ud af, om jeg virkelig skal prøve at kæmpe for at komme afsted til festerne, eller om det er okay at blive hjemme gang på gang. Hvad synes I?

Svar:

Hej med dig..

Det er et super spørgsmål du stiller her og jeg kan sagtens forstå, at du er kommet i tvivl. Måske føler du på den ene side, at du har mest lyst til bare at være sammen med din kæreste og på den anden side er der et eller andet der siger dig, at du burde være mere sammen med dine veninder også.

Jeg tror ikke der er et simpelt svar på det og først og fremmest handler det om, hvad du har det bedst med. Det er dit liv og du bestemmer.....men.

Der er rigtig mange kærestepar som kan blive meget opslugt af hinanden og både blive hinandens studiebuddy, kæreste, bedste ven og alt muligt andet, og som du skriver, så bliver ens gamle venner på en måde sorteret fra. Det er bare så meget nemmere og hygligere med kæresten.

Det er meget forståeligt, men jeg tror faktisk du skal tvivnge dig ud af døren lidt mere og det er der to grunde til jeg synes:

1. For det første tror jeg det giver rigtig meget at være sammen med forskellige mennesker på forskellige måder. Det udfordrer en, udvikler en og gør livet lidt mere farveridt. Jeg tror også, at vi mennesker er meget alsidige, altså sådan dækker over mange ting, og jeg tror ikke at et menneske kan dække alle vores behov.

Fx. snakker du om lidt andre ting og på en anden måde med en veninde, end du gør med en kæreste. Med en veninde kan du få lov til at være pige på en anden måde end sammen med din kæreste og til en fest eller hyggeaften i weekenderne, kan du få lov til at opføre dig lidt anderledes end du ellers gør derhjemme i sofaen eller på værelset. Og det synes jeg er en god ting.

Hvis man går mest med en person hele tiden, så bliver det meget rutine og man ved hele tiden rimelig sikkert hvad der vil ske og hvad den person mener og gør.

2. For det andet, så tror jeg på at det tilfører en masse gode ting til dit forhold, hvis du ser mere til andre mennesker. Du kommer hjem med nye indtryk, måske med en dejlig fornemmelse i maven fordi du har haft en god oplevelse eller bare fordi du har savnet din kæreste lidt..

På en måde er det med til at tilføre en masse gode ting til forholdet, som kan gøre det endnu bedre og mere spændende.

Det er helt okay at du har perioder hvor du bare har nok i din kæreste og det skal din veninde også respektere, men tænk også over at det ikke bliver en sovepude, fordi det er nemt og trygt. Fordi så kan det faktisk gå hen og blive noget negativt og faktisk også blive lidt farligt for parforholdet, fordi I vil komme til at kede hinanden på et tidspunkt.

De var lige mine tanker her fra og jeg håber du kan bruge dem lidt..

Ha en dejlig sommer..

Bedste hilsner

Camilla