nærmest afhængig

brevkassespørgsmål

nærmest afhængig

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 11 år 1 måned siden

Hej grunden til at jeg skriver her ind er fordi lige siden jeg var lille har jeg syntes at graffiti var sejt og spænde. Da jeg var lille plaget jeg mine forælder om at få nogle dåser så jeg kunne prøve det og de støttet mig meget i det. Men nu hvor jeg er blevet større er jeg begyndt at tage det mere alvorligt og er bange for at det tager over hånd for hvis jeg går en tur så er det som om at jeg kun kan se steder at tagge (tagge betyder at skrive sit graffiti navn). Mine forælder er lige så stille ved at finde ud at jeg har skrevet nogle steder. Men problemet er at jeg simpel hen ikke kan holde op det er som at være afhængig af det kick man for. Nu vil gerne til at stoppe lige så stille fordi jeg er bange for at blive opdaget.........har i nogle råd? hilsen: kunstren på flugt

Svar:

Hej med dig!

Jeg synes det er super, at du tænker over det her med at male graffiti, og så er det rigtig godt du skriver ind til Cyberhus.

Mange unge mennesker synes at graffiti er spændende, så det er helt normalt du også føler det. Jeg kan godt forstå du synes det er spændende og meget graffiti er også rigtig flot og en sej kunstform. Når man går op i noget rigtig meget, så kan det føles som om man er afhængig. Det er rigtig fint, hvis du ønsker at stoppe. Jeg synes også det lyder som om, at du elsker at lave graffiti. Har du overvejet en måde, som du stadig kan fortsætte med at lave graffiti på på en lovlig måde?

I Danmark er loven, at det er ulovligt at male graffitti og man kan få en straf, hvis det opdages. Som du selv nævner, er du bange for at nogle opdager du har tagget nogle steder. Dette viser også, at du godt ved det er ulovligt at male graffiti på bymure, tog og andre offentlige steder, hvor man ikke har fået lov.

Jeg tænker på, at hvis du ønsker at stoppe med at lave ulovlig graffiti, men stadig ønsker at lave graffiti som lovlig kunst, er der nogle ting du kan overveje.

Du kunne købe et stort lærred, som du kunne male på. Du kan måske få dine forældre til at hjælpe dig med at købe et. På den måde kan du stadig have graffitien som en del af dit liv og din hobby, uden at det er ulovligt.

I de fleste storbyer er faktisk steder, hvor det er lovligt at male graffiti. Dette kan du finde ud af ved at ringe til kommunen og spørge, om de har sådan nogle steder. Måske kan du få dine forældre til at hjælpe dig med at finde nummeret til din kommune eller en anden voksen.

Det kunne også være du kunne overveje at droppe sprayflasken og gribe blyanten eller penslen og bruge din kunst på en måde. Altså for eksempel ved at tegne og male. jeg er ret sikker på, at der også er en billedkunstlærer på din skole, som ville have nogle flere ideer til hvad du kunne gøre.

På den måde kan du stadig få lov til at få det kick, du får, ved at male men på en lovlig måde.

Ønsker du at stoppe helt med at lave graffiti, har jeg tænkt over nogle ting du kunne gøre. For det første vil det være godt at forklare dine forældre, at du gerne vil stoppe med at male graffiti. Som du selv skriver, så har de nok opdaget det. Derfor tro jeg, at hvis du fortæller dem at du gerne vil stoppe med at male, så vil de hjælpe og støtte dig i det.

Min anden tanke er, at du kan finde en anden aktivitet at gå op i. Dette kunne for eksempel være at gå til noget i en ungdomsklub eller gå til en slags sport. Kender du nogle andre unge, der går til en sport, kunne du måske spørge dem, om du kunne tage med en dag for at prøve det.

Jeg ønsker dig i hvertfald held og lykke med at stoppe med at male ulovlig graffiti, og håber på, at du finder en måde du kan lave din kunst på, så det er lovligt. Så skal du ikke hele tiden skal gå at være nervøs for, om du kommer til at male ulovlige steder.

Venlig hilsen Mette