Min passion for beauty

brevkassespørgsmål

Min passion for beauty

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 10 år 1 uge siden

Hej Cyberhus :-)
Jeg er jo på det tidspunkt i mit liv hvor jeg bliver spurgt alle steder fra hvad jeg vil lave, hvilken uddannelse jeg vil tage osv.
Og det er rigtig svært at finde ud af. Jeg skal i 10. klasse næste år, så jeg har da stadig noget tid til at tænke over det.
Men det jeg prioiterer højest når jeg tænker over hvad jeg vil, er, om det er et job som jeg kan tjene gode penge på, og et job som jeg skal være glad for, et der gør at jeg virkelig har lyst til at stå op om morgenen. For et par år siden led jeg meget af angst, og det har givet mig lyst til at hjælpe andre, derfor har jeg tænkt meget på at blive psykolog, men det er samtidig et krævende job, og også en hård og lang uddannelse. Så har jeg tænkt, at det kunne være fedt at være journalt, jeg kan nemlig godt lide at skrive. Men det skulle vist være meget svært at klare den på journalisthøjskolen.. Men så har jeg også gået og tænkt over noget tredje. Jeg har altid haft en passion for skønhed og jeg elsker at komme til kosmetolog og få en ansigtsbehandling, det er lykken for mig når jeg har været i matas og købe et eller andet beauty-produkt. Ja, bare alt inden for beauty.. Og det ville virkelig være drømmen for mig at arbejde med det til hverdag. Jeg forestiller mig hvor fedt det kunne være at arbejde i en stor skønhedsklinik hvor man bare skulle forkæle kunderne og lave ansigtsbehandlinger osv. Men det er vist ikke et job man tjener så mange penge på. Skal jeg bare være ligeglad med det, når jeg nu egentlig brænder for det? Og hvad har jeg egentlig af muligheder? Der er jo MEGET man kan lave inde for skønhed. Man kan blive makeupartist, arbejde i matas, blive kosmetolog.. Er der andet, måske noget lidt "større" som man tjener flere penge på? Håber du kan svare på mit spørgsmål, det er stadig bare en lille drøm og jeg ved slet ikke om det er den vej jeg vil gå.
Hilsen mig.

Svar:

Hej Dig.

Jeg kan godt forstå, du er begyndt at tænke tanker omkring, hvad du gerne vil være, og hvordan du bliver det, du allerhelst vil være. Der er utrolig mange muligheder inden for uddannelse, så jeg kan godt følge dig i, at det kan være svært og vælge og svært at finde præcis den uddannelse, som matcher dine ønsker og behov.

Jeg synes, det er nogle gode overvejelser, du har gjort dig. Det lyder som om, du er god til at mærke efter på dig selv og finde ud af, hvad du virkelig gerne vil, og hvad der betyder noget for dig. Det er helt normalt, at du har ændret interesse undervejs. I takt med at man bliver ældre, bliver man nemlig også tit klogere og klogere på, hvad man gerne vil.

Jeg forstår godt, du gerne vil have et job, som giver gode penge. Jeg forstår samtidig også godt, at du gerne vil have et job, som du glæder dig til at stå op til hver morgen. Det er ikke altid, at gode penge og glæde ved et job følges ad. Med det mener jeg, at det ikke altid er de bedst betalte jobs, som man bliver glad for at have. At have et job, som giver gode penge, men som man egentlig ikke er glad for, kan derfor blive en rigtig sur ting, fordi man ender med at gå og være træt af sit job, hvilket kan smitte af på mange andre områder af livet, som man pludselig også får svært ved at glædes over. Derfor mener jeg, at det vigtigste er at følge sin drøm - følge sin passion, sine ønsker og det, man føler lykke ved. Netop som du føler inden for skønhedsområdet.

Jeg tror, du skal tænke på, at penge ofte kommer til den, som er god til det, han/hun laver, og som brænder for det. Man kan faktisk tjene mange penge inden for alle uddannelser, hvis man har talentet og drivkræften, som skal til. Fx er der mange tømrere, bagere, negleteknikere osv., som tjener en masse penge, fordi de selv har startet en virksomhed op inden for deres felt, eller fordi de er særligt kreative eller nytænkende inden for netop det, de laver. På den måde kan det altså være ligegyldigt hvilket erhverv, man er inden for, fordi man kan drive ethvert erhverv til noget stort og berigende, hvis bare man brænder nok for det og tør satse en smule.

Du har helt ret i, at der er mange muligheder inden for skønhed. Du nævner selv en masse, og det er jo nærmest kun fantasien, der sætter grænser. Man kan både arbejde som frisør, make-up-artist, kosmetiker, kosmetolog, negletekniker, paryk/creme/makeupfremstiller eller -udvikler, og så kan man selvfølgelig også arbejde som sælger og sælge forskellige beautyprodukter til kunder. Nu hvor du godt kan lide at skrive, kan det også være, du kan skrive bøger om skønhed og make-up og på den måde kombinere to af dine interesser. Mulighederne er mange. Hvis du gerne vil have det fulde overblik over, hvad du kan blive inden for skønhedsområdet, kan du prøve at tale med skolens studievejleder om det, eller du kan kigge dig lidt omkring på Uddannelsesguiden, som guider dig igennem de mange forskellige valg.

Til sidst vil jeg sige til dig, at jeg synes, du skal følge dit hjerte og vælge ud fra din passion - det er med stor sandsynlighed noget, du vil være glad for og ikke komme til at fortryde.

Kh. Matilde