Min klasse.

brevkassespørgsmål

Min klasse.

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej. Jeg er som sagt fjorten år gammel, og går i en klasse hvor der er rigtig meget hierarki inde i. Du kan f.eks. dele det op i grupper: Taberne, De neutrale og de populære. Jeg er en del af de neutrale, og jeg er sådan en der i forvejen er genert og alt det der. Jeg har aldrig venner eller veninder hjemme, har aldrig haft en kæreste og har aldrig kysset osv.. Har du et råd til mig. Hvordan jeg måske kunne kommer 'frem' inde i min klasse? PS: Jeg er den der skolepige der laver mine ting og opfører mig ordentligt, tror du det gør en forskel?

Svar:

Normal

false

DA
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Hej med dig

Jeg vil starte med at sige at jeg synes det er rigtig flot at du skriver til brevkassen med dine tanker og spørgsmål. Jeg tror der er mange der som dig, føler sig lukket inde i en bestemt gruppe, som det kan være svært at bryde ud af.

De fleste vil gerne være populære og øverst oppe i hierakiet, men det kan være svært at regne ud hvad der gør at nogle bestemte bliver populære i en klasse. Nogle gange er det fordi de har det rigtige tøj på eller er meget åbne, andre gange er det noget helt andet. Men at de er populære, er ikke det samme som at de er bedre end dig, bare anderledes.

Det kan godt være at det her med at du er en skolepige og opfører dig ordentligt, gør en forskel i lige din klasse, men jeg synes ikke at det er det samme som at du skal ændre dig. Det er nemlig en stor styrke i de ting du nævner. Jeg synes det er sejt at gå op i skolen, at opføre sig ordentligt og ikke altid bare snakke løs, men måske lytte lidt mere.

Når det er sagt, så forstår jeg godt at du kunne tænke dig at komme mere frem i din klasse, for det her med at være populær, er noget de fleste gerne vil være.

Du spørger hvad du kan gøre for at komme frem og det er et svært spørgsmål at svare på. Jeg synes det vigtigste er at du er ærlig over for dig selv og mærker efter, hvad du gerne vil. Kan du lide at lave dine lektier, og opføre dig ordentligt? Hvis du kan det, skal det måske ikke laves om, men det kan være at der skal tilføjes lidt mere. Du kunne begynde at overveje om du skulle begynde at gå til noget i din fritid som måske var lidt anderledes end det du normalt ville gå til. Det kunne være boksning, musik, skøjteløb eller noget helt fjerde eller femte. Ved at prøve noget helt nyt, opdager man tit at man kan flere ting end man selv regnede med.

Du kan starte med at lave en liste med ting du godt kunne tænke dig at prøve, blive god til eller noget som du bare synes er vildt sjovt. Når du har lavet listen, kan du starte med at vælge en af tingene og så snakke med dine forældre om det var muligt at komme til at gå til det her i foråret.

Når man følger sine egne drømme og ideer, så sker der ofte noget helt nyt og uventet. Det kan være du bliver vildt god til noget du ikke havde regnet med eller at du lærer nogle nye mennesker at kende, som måske kunne blive gode venner eller endda en kæreste.

Jeg håber mit svar har givet dig mod på at prøve noget nyt, men også fået dig til at acceptere de rigtig gode kvaliteter du har, som gør dig unik og speciel. Held og lykke med det hele.

Venlig hilsen Marianne