Mere ven end kæreste

brevkassespørgsmål

Mere ven end kæreste

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 8 år 4 måneder siden

Jeg har været sammen med min kæreste i 3 år til Februar. Vi bor sammen, og har snart gjort dette i 2 år.
Dog har jeg det problem, at jeg ser ham mere som min ven, end som min kæreste. Alle kæreste par går igennem hårde tider, og jeg fortæller ham også om mine følelser og hvad jeg tænler omkring vores forhold, dog tror jeg ikke han forstår/kender alle detaljerne.
Vi har ikke haft sex i meget lang tid. Et år nærmere, og jeg har heller ikke lyst til det. Med ham i hvert fald. Det føles som det er min bror eller bedste ven der røre og kysser mig, og det er ubehageligt.
Jeg elsker ham utrolig meget, og vil ikke gøre ham ulykkelig. Han kender mig bedre end nogen anden og jeg elsker vores forhold til hinanden.. Hvis vi bare var venner.
Jeg tænder ikke på ham, selvom han er en flot dreng, og jeg har faktisk mere lyst til at være mig selv og kunne "fjolle lidt rundt", eller bare være i et forhold hvor jeg har lyst til sex og nærhed.
Jeg er meget splittet. Jeg er klar over at det måske snart er ved at slutte, men jeg har ikke lyst til at miste det vi har sammen.
Ønske scenariet ville være, at vi fortsætte som venner, stadig boede sammen, og stadig havde det samme forhold.. Bare uden kæreste-delen.
Han er en meget følsom dreng, og det er derfor meget svært at snakke med ham om problemer da det er som at skuffe en lille hundehvalp. Jeg vil for alt i verden ikke såre ham, eller gøre ham ked af det.
Hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan forstå på dig, at du står midt i et dilemma, hvor du har mest lyst til at slå op med din kæreste, men du vil gerne have, at i fortsætter med at have det, som i har det nu.

Du spørger, hvad du skal gøre, da han er meget følsom og du ikke vil miste ham og det i har sammen. Når man slår op med nogen, vil der selvfølgelig altid være en risiko for, at personen bliver såret og ikke vil have noget med en at gøre. Jeg synes, at det lyder som om, at du er meget afklaret med, at det ikke skal være jer to, da du ser ham mere som en ven eller en bror. Du skriver også, at ønske scenariet ville være, hvis i kunne være venner og fortsat bo sammen. Det er ikke umuligt, men det kan være meget problematisk, når man går fra kærester til eks-kærester. Hvis i for eksempel beslutter jer for at blive ved med at være venner og måske bo sammen, kan det være hårdt for ham, hvis han stadig er forelsket i dig. Det kan især være hårdt, når i begynder at se andre personer end hinanden og han kan blive såret, hvis du for eksempel har en dreng med hjem. Måske kan du også blive såret, hvis han tager en pige med hjem, selvom du egentlig ikke er forelsket i ham.

Det med at slå op er altid svært og især, når det er med en, man har været sammen med længe og har sådan et tæt bånd til. Hvis det er det, du beslutter dig for, vil jeg råde dig til at forklare ham, hvor meget du holder af ham og at du ikke vil miste ham, men at du ikke længere er forelsket i ham. Ofte siger man, når man slår op, at man gerne vil blive ved med at være venner, men oftest sker det ikke. Derfor tror jeg, at det er vigtigt, at han forstår, hvor meget han betyder for dig og at du mener det, når du siger, at du gerne vil have, at i skal blive ved med at ses eller måske endda at blive ved med at bo sammen. Det er svært at vide, hvordan han vil reagere, men ud fra hans reaktion, kan du måske selv se, om i kan fortsætte på samme måde som før. Det med at gå fra kærester til venner er svært og især, når man bor sammen, fordi man har nogle integrerede vaner. Det kan være at sove i samme seng, ikke at gå rundt med så meget tøj og sådan nogle ting, som især er svære, hvis han stadig er forelsket i dig. Du skriver, at han er meget følsom og derfor er det svært at få det sagt. Hvis han bliver meget ked af det, er det måske også noget, han har brug for at komme over og det kan også være svært, hvis i ses ofte eller bor sammen. Du kan prøve at finde ud af, hvad han vil, men det kan også være vigtigt, at han får plads, hvis han bliver meget ked af det, så han kan komme over dig. Så kan det være, at i efter noget tid kan etablere et venskab, der minder om det forhold, i har nu.

Du skriver, at i som par går igennem en hård tid og det er rigtigt, at det er noget, de fleste par går igennem. Det er ikke til at sige, om du bliver forelsket i ham igen, hvis du bliver sammen med ham, men det er vigtigt at lytte til sig selv og ikke blive i forholdet for den andens skyld. Derudover skriver du, at i ikke har haft sex i nærmest et år. Måske er det også noget, han går og tænker på og måske ved han godt, at det ikke helt fungerer. Du skriver også, at du har fortalt ham om dine følelser, men ikke er sikker på, at han forstår det. Derfor kan det ligeså vel som at være sårende for ham også være lettende, hvis du ender det, for jo længere i er sammen uden at have det godt sammen, jo mere vil det højst sandsynligt også gå ud over jeres forhold. Jeg kan også forstå, at du nogle gange har lyst til sex og nærhed, men ikke med ham. Det kan godt være svært at gå og holde inde og hvis du for eksempel møder en dreng, du har lyst til noget mere med, vil du ikke kunne handle på det. Og hvis du alligevel handler på det, vil det højst sandsynligt såre din kæreste og påvirke jeres forhold, så i måske ikke kan være venner, hvis i slår op.

Jeg ved, at det er en rigtig svær situation, du står i lige nu. Selvom det hele virker meget uoverskueligt, skal du huske på, at denne situation er ikke for evigt. Det er altid svært at komme over en krise i parforholdet eller at slå op, men jeg er sikker på, at i begge nok skal komme ud på den anden side. Måske endda med hinanden som gode venner.

Jeg håber mit svar kan hjælpe dig med en afklaring.

Med venlig hilsen Signe.

SigneMs billede
Signe fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål