MEGET FORVIRRET! >_<

brevkassespørgsmål

MEGET FORVIRRET! >_<

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Halløj Cyberhus. Da vi begyndte efter sommerferien, fik vi en ny lærer. Første gang jeg så ham, tænkte jeg ’’Wow’’! Han var 21 år, høj, grønne øjne og sort hår.. Han var den fyr, jeg havde drømt om. Alle kunne lide ham. Han lærte os mere én, jeg nogensinde havde lært. Han smilede altid og sagde pænt hej. Nu var jeg en meget genert pige. Han hjalp mig altid og viste hvornår, jeg havde det dårligt. Nu kommer mit ’’Problem’’ Han er begyndt at være meget nærgående. Det begyndte med, at jeg havde brug for hjælp. Til nogle lektier. Han sagde, at jeg bare kunne komme hjem til ham. Jeg tog hjem til ham efter skole, det var meget hyggeligt. Efter det sætter han sig altid siden af mig. Han taler altid til mig, Ae’er mig på hovedet og krammer mig. Engang kyssede han mig på kinden. Synes at det ret dejligt, det føles bare mærkeligt. Nogen gange sidder han bare, og stirre på mig med et lille smil. Han siger også ’’ Du er den sødeste pige, jeg kender’’. Pludselig sender han mig også sms’er fx ’’Sover du? Glæder mig til at se dig i morgen. Håber du sover godt!’’ Ved ikke hvordan han har mit nummer, men tror det er fra elevintra. Kan huske en gang, hvor en dreng fra min klasse kom hen til mig og sagde ’’ Vil du med mig hjem’’ Da jeg ville sige ja, kom min lærer hen og sagde ’’Det kan hun ikke!’’ Han så meget sur ud. Bagefter spurgte jeg ham, hvorfor han sagde det. Han sagde, at jeg skulle hjem til ham. Det kom jeg så, og vi sad og så film. Det gør mig lidt nervøs! Ved ikke, hvad han vil med mig. Vil han bare tale, eller vil han mere. Jeg kan rigtig godt lide ham, men han gør mig nervøs! Har ikke fortalt det til nogen. Ved ikke hvad de vil sige og ved ikke hvad, jeg vil sige. Jeg er så forvirret! Han er rigtig sød! Og vil gøre alt for ikke at miste ham!!! Please help me..

Svar:

Kære du!

Tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, du skriver herind med dit spørgsmål. Desuden er det så flot, du mærker efter, og selv prøver at finde hjælp og finde ud af, hvad det er der foregår.

Det er helt naturligt, at man føler en tiltrækning til sin lærer især når han er ung og ser godt ud. Man tiltrækkes tit af det nye og nogen som ved mere end en selv, hvilket han jo gør, når han er din lærer. Derfor er det naturligt at "alle i din klasse kan lide ham" som du siger. Du er kun 13 år, og derfor kan det også være helt nye følelser du oplever, fordi du er igang med at udvikle dig. De nye og anderledes følelser kan være spændende og det er helt naturligt og samtidig forvirrende, hvis man ikke har oplevet følelserne før. Et lærer- elev forhold er dog ulovligt. Som lærer har man autoritet og en stor magt i og med, man er lærer. Man får løn for at lære eleverne noget i timerne, ikke uden for timerne. Og slet ikke hjemme hos sig selv. Desuden er det virkelig ulovligt at tage dit nummer fra elevintra til personligt brug, hvilket han gør, når han skriver til dig og spørger om du sover.

Derfor er det helt normalt og et sundt tegn, at du bliver forvirret og lidt nervøs. Det lyder, som om han overskrider nogle af dine grænser. Det er helt naturligt, du har svært ved at mærke, hvor de grænser skal sættes, fordi følelserne er helt nye for dig. Han er 21 og burde kende reglerne for elev- lærer forhold. Desuden burde han vide, du er meget ung og påvirkelig.

Jeg forstår godt, det kan føles, som om du er bange for at miste ham, men du kan mærke han overskrider nogle af dine grænser. Han bestemmer, du ikke skal hjem til en af dine venner fra klassen. Det er ikke okay eller normalt. Han misbruger sin autoritet og sin magt som lærer ved at sige sådan. Det er meget forkert af ham. Derfor gør det dig helt naturligt også nervøs, fordi du kan mærke, der er noget galt. Dine følelser taler tit før din hjerne når at registrere, hvad der foregår. Derfor synes jeg, det er meget vigtigt, du lytter til din nervøsitet og usikkerhed om hvad der foregår.

Derfor er det også vigtigt, du fortæller dine forældre, hvad der foregår. Det er virkelig vigtigt, fordi da du er så ung, er det bare så svært selv at vide, hvor grænserne skal være. Det er så flot, du selv har fornemmet så meget indtil videre, og derfor skriver her. Desuden vil det også være godt for din lærer, hvis du får det stoppet. Han kan tydeligvis ikke selv sætte grænser og derfor må du være den modne og sige det til dine forældre, så det kan blive stoppet. Det kan virke lidt mærkeligt det er dig på 13, der skal være den modne, men det kan du jo bare være lidt stolt af:) Du er under 18 år, og hvis han kommer til at overskride dine grænser mere end han gør nu, så vil det faktisk kunne få ham straffet... Derfor hjælper du jer begge ved at få det stoppet.

Jeg er sikker på du vil blive lettet, når dine forældre kan hjælpe dig videre. Du skal ikke være nervøs når du er i skole. Du skal kunne koncentrere dig om det, du skal lære og ellers have det sjovt med dine venner. Det er der ikke nogen ung lærer, der skal ødelægge, fordi han ikke selv kan sætte grænser. Det er naturligt han tiltrækkes af en ung sød pige, som dig, der endnu ikke har lært at sætte grænser. Man tiltrækkes tit af sit eget "spejlbillede", så derfor kan han genkende nogle ting hos dig, som er i ham selv. Det skal bare ikke gå ud over dig, at der er nogle ting, han ikke har lært, som han burde have lært inden han blev lærer. Så lyt til dine fornemmelse for at der er noget galt. Du er på rette vej. Dine forældre kan hjælpe dig det sidste stykke!

Mvh Miriam