M og S

brevkassespørgsmål

M og S

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej Cyberhus. I skal vide, at jeg bruger jeres brevkasser rigtig meget! Mit problem: Det er den 8/6 09 idag, og skoleklokken ringer. Jeg går ud mod cykelstativerne, da jeg passerer Bklassens klasselokale. en stemme jeg kender alt for godt råber: "Heej B!" E. stemme, min bedste venindes stemme. Jeg vender hurtigt om og skynder mig ind til hende. Jeg ser S og A, mine to andre veninder, og E. Vi er fire i vores lille gruppe. Mig, E, S og A. Vi snakker i 5 min, da S og A uden en lyd, tager deres tasker og marcherer ud af døren.

Så er der kun mig og E tilbage. Vi ringer til A, men de er åbenbart taget hjem til hende, begge to. E gad godt vide hvad de snakkede om hjemme hos A. "Hvorfor siger du det?" spørger jeg. E forklare at S og A har være underlige på det sidste. Som om de er sure på E og mig, bare fordi vi er verdens bedste veninder. E og jeg tager hjem til E. Vi ligger på sengen og keder os.

E tager et billede ud fra en ramme hun har stående. Et billede af S. Vi sidder og snakker om at hun egentlig ikke er så køn som alle folk går og tror. Hvor er vi onde. Hun er vores veninde! Til sidst er der ikke mere at kritisere ved S, og jeg forslår at vi kan gå på computeren. "god idé," siger E, rejser sig op med billedet i hånden, kyler billedet ned på gulvet og går ud af døren til værelset, mens hun mumler et stille "uups!" Dér sidder jeg, målløs, og kigger hen på en ramme der er tom og et billed af en af mine bedste veninder, der ligger og flyder på gulvet af M værelse.

Svar:

Hej

Det er rigtig godt du bruger vores brevkasser, hvis du har noget du har brug for at snakke om.

I har nogle problemer i din venindegruppe. Der er normalt at man har op og nedture i sine venskaber. Så det vigtigste er at løse dem og snakke om det. Det lyder til at du gerne vil løse det og det er flot.

Du skriver at du og din ene veninde har bagtalt en anden veninde. Det er selvfølgelig ikke så godt, det lyder også til at du synes det var lidt for meget. Og det hjælper ikke på problemet. Dig og E føler at jeres veninder er sure, og i har prøvet at finde ud af hvorfor. Den bedste måde at finde frem til problemet er at snakke om det. Jeg vil foreslå dig og E, at i prøver at spørge jeres veninder om der er noget galt, for i føler de afviser jer. Hvis man bagtaler hinanden i stedet for at snakke om det, kan det betyde at problemet bliver større. Og nogen gange kan det bunde i en lille ting, eller en misforståelse der nemt kan snakkes om.

Hvis i synes det er svært at snakke om, synes jeg i skal snake med forældre eller en lærer på skolen, i alle kan lide.

Venlig hilsen

Denise