Mørket under armene

brevkassespørgsmål

Mørket under armene

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej :) Jeg har det problem, at det altid er mørkt i mine armhule efter at jeg har barberet mig. Selvom jeg barbere mig ret godt og grundigt. Jeg ved ikke hva jeg skal gøre, for det ser grimt ud. Og jeg skal jo være sommerklar, så jeg håber at jeg får noget hjælp herfra.

Svar:

Hej,

Jeg vil da gerne hjælpe dig med at blive sommerklar, så jeg har undersøgt emnet lidt. Der findes forskellige forklaringer på de mørke plamager under armene:

1. Hvis du barberer dig med en skraber under armene, vil der altid sidde nogle 'stubbe' tilbage under huden. De kan godt være med til at give huden et mørkt skær. Du skriver ikke, om du er mørkhåret eller lyshåret, men selv lyshårede kan godt have meget mørk kønsbehåring og hår under armene. Alternativt kan du prøve at bruge voks, der fjerner hårene med rod. Det er dog noget mere besværligt og lidt smertefuldt, så der må du gøre op med dig selv, hvor stort et problem de her mørke områder er. En anden ting ved voksbehandling er, at den kræver, at man lader hårene vokse ud først, så der er noget for voksen 'at gribe fat i'. Det kan jo tage lidt tid, så måske du skal gemme den her løsning til næste forår?

2.: En anden mulighed er at du måske ikke kan tåle de kemikalier, som findes i den deodorant, du bruger. Her kan det nogle gange hjælpe at skifte mærke. Der kan godt gå et stykke tid, inden resultatet viser sig. Nogle gange op til 2 måneder.

3.: Nogle gange har man en stor produktion af hudceller under armene. De døde hudceller kan have lidt svært ved at falde af huden og bliver siddende og kan altså være med til at give huden et lidt mørkt skær. Her kan du prøve at bruge en peelingscreme eller måske bare gnubbe dig under armene med en frottevaskeklud. Det sidste virker mindst lige så godt, er lidt nemmere at styre (og billigere :) og er måske også lidt mere skånsomt for den sarte hud under armene. Hvis det mørke område skyldes rester fra de forskellige produkter, vi putter under armene, er det måske heller ikke en god idé at tilføje et nyt, så prøv vaskekluden først.

De to første forklaringer er de mest udbredte.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Hav en rigtig dejlig sommer, Trine