Kommer det snart?

brevkassespørgsmål

Kommer det snart?

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Oprettet 8 år 2 måneder siden

Hej cyberhus. Jeg er en pige på 11 år, og har haft udflåd i ca 5 måneder jeg har lidt mistanke  om at min mens godt snart kan komme. Hvad er tegnene på ens første mens?

På forhånd tak for svar:-)

Hilsen Amanda

Svar:

Hej Amanda.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil vide, om din menstruation snart kommer. De fleste piger får deres menstruation når de er mellem 10 og 14 år, men den kan komme tidligere eller senere. Du kan prøve at spørge din mor, hvornår hun fik sin, for så er der sandsynlighed for, at du nok også vil få din omkring samme alder. Inden man får sin menstruation, så får man udflåd, men det er faktisk meget forskelligt, hvor lang tid der går fra man får udflåd til menstruationen kommer. For nogle går der måneder og ved andre går der flere år, så det er meget svært at sige. Men man kan sige, at hvis du har udflåd dagligt, så er det et tegn på, at menstruationen stille og roligt er på vej. Andre tegn som indikerer, at der ikke går lang tid er, hvis du inden for en kort periode er vokset en del i højden, og hvis du så småt er begyndt at få bryster og kønsbehåring. Men det er svært at sige helt nøjagtig, hvor lang tid der kan gå fra de ting sker til du får menstruation. Den kommer, når din krop er klar til det :-) Men som udgangspunkt er det en god idé altid at have et bind på dig, så du er forberedt, hvis det sker, for den kan nemlig komme lige pludselig, og så er det rarest at være forberedt. Den første gang du får menstruation, så kan det godt være at det ikke er så meget der kommer, og den vil nok også være uregelmæssig i en periode.

Hvis du har lyst til at vide mere, så kan jeg anbefale den her artikel om menstruation.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål