Karaktere, skole osv...

brevkassespørgsmål

Karaktere, skole osv...

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 6 år 7 måneder siden

Hej, jeg går i 9. klasse og er 15. 9 klassee... Det betyder snart eksamen, karakterblad bla bla bla. Sagen er, at før i tiden var jeg den dygtigste elev i min klasse og jeg var rigtig klog osv. Men LIGEPLUDSELIG ved jeg ikke hvad der skete med mig. Jeg er rigtig dårlig i skolen og mine karakterer falder rigtig meget.. Jeg er rigtig bange og bekymret fordi jeg føler virkelig, at der er en hel masse ting, som vi lære i skolen, hvor jeg bare tænker "whaaaat"???? Jeg har også prøvet at læse op på det derhjemme, men det hjælper ikke og når jeg så spørger mine lærer, bliver de sure, fordi de siger, at det er noget vi har arbejdet med i lang tid. Det ved jeg ligesom godt, men jeg er bare så bekymret for mig selv???

Ang. fysik og kemi & geografi. Jeg går i niende klasse, og det begynder faktisk med at være alvor nu. Jeg er bare så dårlig til fysik, og jeg forstår IKKE NOGET. Og jeg mener det virkelig, når jeg siger, at jeg ikke forstår det, for det gør jeg virkelig ikke??? Min fysik lærer hader mig også, og jeg følger mig så dum og pinlig, når jeg ikke er aktiv i timerne, da ellers hele min klasse er. Her for leden spurgte han mig også om det letteste spørgsmål i Fysik, altså at jeg skulle fortælle om Beta, men det kunne jeg ikke svare, så blev han sur osv. Jeg hader, når han vælger mig ud i timerne for jeg forstår intet. Prøver også at læse op på fysik derhjemme og alt det der man skal, men jeg forstår det stadig ikke, og det begynder faktisk at gå mig på rigtig rigtig meget.

Nogle gode rååd, neeed help??://

Svar:

Hej dygtige elev.

Jeg kan godt forstå, at du er rigtig træt af at det er svært, at følge med i skolen for tiden. For de fleste vil det være sådan at de gennem deres skolegang oplever, at der er nogle perioder der er hårdere end andre. Det lyder til, at du er inde i en periode lige nu, hvor du kæmper rigtig hårdt for at blive så dygtig som muligt. Lad mig begynde med at sige, at det er rigtig sejt at du hænger i, og kæmper videre for at knække koden i de fag som er svære for dig. Jeg tænker ikke, at det er noget med dig der gør at dine karakterer falder lidt for tiden. Jeg tænker at det måske handler om at der er nogle fag hvor løsningerne falder dig mere naturligt end i andre fag. Det er helt naturligt, at vi ikke allesammen er lige gode til alting. Som du selv skriver kæmper du med fagene fysik, kemi og geografi. Det er rigtig godt, at du har fokus på hvilke fag, at du kan yde en ekstra indsats. Det tænker jeg er det første skridt på vejen til at blive bedre.

Det er en rigtig god begyndelse at tage en snak med din lærer om hvad det er at du har svært ved i deres fag. Jeg kan godt forstå, at det er træls hvis dine lærere bliver sure over at du spørger, når det nu er pga. at du gerne vil blive bedre i deres fag. Jeg ved naturligvis ikke hvorfor, at lærerne reagere sådan, men jeg tænker at det måske kunne være en ide at spørge om hjælp på en anden måde end du har gjort tidligere? Jeg tænker at det ville give mening, at tale med din lærer på et tidspunkt hvor det ikke nødvendigvis er midt i timen. Hvis dine spørgsmål handler om et emne i har arbejdet med i længere tid, ville det give mening, at tale om det på et tidspunkt så det ikke tager tid fra det som læreren har forberedt til netop den time. Det kunne være at du kunne spørge din lærer om han/hun har tid til, at snakke med dig en dag før/efter timen så de kunne hjælpe dig med at finde ud af hvordan du kan få lært deres fag bedst muligt (evt. om de har noget andet materiale som de kan give dig som du kan arbejde med derhjemme).

Jeg kan godt forstå hvis du føler, at det er ekstra svært, at spørge i timerne hvis du ikke helt med på hvad der bliver undervist i. Men jeg tænker, at det er vigtigt at huske på, at man går i skole for at lære. Så at være aktiv i timerne, handler ikke kun om, at kunne svare på alle de spørgsmål som læreren stiller. Det handler lige så meget om, at vise interesse for faget. Der er derfor ingen grund til at være bange for, at stille spørgsmål til undervisningen. Det er hverken pinligt eller dumt ikke at have svaret på alting.

Når du skriver, at hele din klasse er meget aktive og gode i fysiktimerne, kommer jeg til at tænke på om der måske er hjælp at hente der? Jeg tænker at der måske ville give mening at du kunne læse lektier med en af dine klassekammerater der er god til fysik. Af og til giver det bedre mening at tale sig igennem de ting som man skal lære. Især i fag som fysik og kemi hvor der er mange nye ord som man skal lærer at kende inden at hele sammenhængen giver mening.

Når det er sagt, så vil jeg minde dig om at skoleåret kun lige er begyndt. Du har heldigvis hele året til at lære, og du har masser af tid inden eksamen.

De bedste hilsner
Mikkel

Mikkels billede
Mikkel har svaret på dette spørgsmål