kæreste

brevkassespørgsmål

kæreste

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

kære cyberhus jeg er en pige på 17 år som lige har fået en kæreste men det ved mine forældre ikke. De har mødt ham en gang men tror vi er venner. Jeg er rigtig glad for ham men han bor en time væk fra mig og det fortæller min mor hele tiden og at det ikke vil holde osv. da jeg har været sammen med en før det boede så langt væk og det fungerede ikke men min nye kæreste virker rigtig sød og han vil gerne vi finder tid til hinanden så nu prøver jeg igen ligemeget hvad mine forældre siger. Synes det er så ubehageligt at tage drenge med hjem fordi mine forældre sidder på lur hver gang :s de har mødt 3 jeg har været sammen med og det skifter jo er kun 17 så har ikke fundet den rette endnu men det er som om jeg ik må være sammen med nogen :s er det normalt

Svar:

Kære pige

Det lyder rigtig dejligt, at du har fået en sød kæreste. Og jeg kan sagtens forstå, at I gerne vil prøve at få det til at fungere, selvom I bor lidt langt fra hinanden.

Jeg kan godt høre på dig, at du er træt af den måde dine forældre er på, når du har en dreng med hjemme. Som du skriver, så sidder de på lur hver gang og du har en følelse af, at du ikke må være sammen med nogen.

Først vil jeg gerne sige til dig, at jeg bestemt ikke synes, at det skal være sådan, at du føler det er ubehageligt, når du har din kæreste med hjemme, men det vender jeg lige tilbage til.

I din alder er det meget normalt, at man skifter kæreste lidt oftere. Som du selv siger, så er du kun 17 år og der skal nogen gange kysses en del frøer, før man rigtig finder ud af, hvad man sætter pris på hos en kæreste og i et forhold. Så jeg synes det er rigtig godt, at du er igang med at få nogle erfaringer, som du kan tage med dig videre i livet :o).

Med hensyn til dine forældre, så tror jeg det er meget naturligt, at de er lidt på spring og din mor har travlt med at fortælle, at det nok ikke holder, for det gjorde det jo ikke sidste gang. Det kan være deres måde at beskytte dig på og måske er de også meget nysgerrige?! Nogle forældre kan godt blive lidt overbeskyttende, som er ment i den bedste mening, men det er bare ikke altid den mest hensigsmæssige måde, da man kan føle, at ens grænser bliver overtrådt.

Derfor synes jeg, du skal tage en snak med dine forældre eller måske bare med din mor til at starte med. Jeg ved godt de her snakke med forældre kan være svære og noget man gerne vil undgå. Men for din skyld tror jeg det er vigtigt, at du får fortalt, hvordan du har det med at de sidder på lur og det din mor siger til dig.

Hvis de skal have en chance for at ændre sig, så bliver du nødt til at melde ud, at det ikke føles rart for dig og at du hellere vil have opbakning i forhold til dig og kæresten, istedet for at få af vide at det nok ikke holder. For det kan du faktisk ikke rigtig bruge til noget.

Måske du skulle overveje at fortælle dem, at han er din kæreste og at du er meget glad for ham og det er ham du gerne vil være sammen med nu.

Jeg tror tit der kan opstå misforståelser, hvis man ikke får snakket sammen, så prøv om det ikke hjælper at få den her snak, så de ved hvordan du har det :)

Jeg håber det kan hjælpe dig på vej.

De bedste hilsner Rikke