Jeg lyver

brevkassespørgsmål

Jeg lyver

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej.

Dette er nok et meget anderledes emne og det er præcis derfor jeg har det dårligt med det! FØRST: Jeg ved godt at det var forkert gjordt af mig, det er jeg klar over, og det er det værste jeg har gjordt i hele mit liv!!!

Da jeg gik i 3. klasse havde jeg ikke specielt mange venner og havde det derfor rimeligt dårligt med mig selv. Jeg tænkte på hvad man kunne gøre for at virke mere 'sej' (ved godt nu at det er det ikke er sejt...) Men jeg løg og det var overhovedet ikke meningen det skulle blive en sådan stor løgn. Jeg sagde til dem fra klassen som jeg ikke var venner mere, at jeg havde fået en kæreste, jeg løg og fortalte en masse om ham osv.. Så blev en fra klassen meget interesseret og vi snakkede meget om 'ham' Det endte så med at vi blev bedste veninder og siden jeg fik det dårligt over at have løjet så meget sagde jeg at vi havde slået op. Men det går mig stadig på for vi er sammen hver dag og jeg elsker hende utroligt højt og hun er ikke en der vil kunne tilgive mig. Jeg kan ikke klare det her mere - hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej med dig.

Det er rigtig sejt, at du indrømmer, at det ikke var så smart lyve. Selvfølgelig må man ikke gå og lyve, men nogle gange kan man komme til at fortælle en lille løgn. Det var jo ikke din mening, da du fortalte løgnen, at den skulle udvikle sig og blive til en stor løgn. Jeg kan godt forstå, det ikke føles særlig rart. Men løgnen fik følelsen af at være alene til at gå væk, så dengang gav det mening for dig at lyve.

Du spørger, hvad du skal gøre nu. Jeg tænker, der er to ting du kan gøre.

1) Du kan vælge at fortælle din veninde om løgnen.
Hvis du vælger dette, skal du overveje måden, du fortæller hende det på. Du kan invitere hende hjem til pige-hygge på værelset, hvor du så stille og roligt forklarer, hvor alene du følte dig og du derfor var nødt til at opdigte en kæreste, for at redde dig selv. Du skal også huske at fortælle hende, at du godt ved at det var forkert, og at du aldrig vil lyve for hende igen. Du skal også huske at sige til din veninde, at det ikke kun var hende du løj for - men faktisk var det dig selv og hele klassen, du løj for.
Hvis du ikke tør sige det direkte til hende, kan det være en rigtig god ide, at skrive et brev til hende. Du kan skrive alt det, du også har skrevet til mig. Til sidst kan du skrive, at du håber, hun tilgiver dig. Det kan godt ske, der går et lille stykke tid, hvor hun bliver sur eller ked af det over det. Selvom du ikke tror, at hun ville kunne tilgive dig, så synes jeg, at bedste veninder tilgiver hinanden for sådan en ting. Senere ville I måske kunne grine over din opdigtede kæreste sammen. Husk på, at alle du kender engang har fortalt en løgn.

2) Du kan vælge at holde løgnen for dig selv
Hvis du vælger dette, skaber du ingen konflikt med din veninde - og ingenting vil forandre sig i jeres venskab. I stedet kan du vælge at tænke over løgnen for dig selv og få den ud af verden på en anden måde. En ide kunne være, at du skrev en liste med de dårlige ting ved løgnen ned fx at du har bildt andre noget løgn ind men også de gode ting ved løgnen fx at du har fået en god veninde. Bagefter kunne du skrive et brev, hvor du skriver, hvorfor du lavede løgnen, hvad løgnen gik ud på, hvorfor du er ked af det over at have løjet og hvorfor du aldrig vil lyve igen. Sammen med listen over de gode og dårlige ting ved løgnen kan du ligge brevet i en papæske eller pakke det ind i en plastikpose. Så graver du et hul et hemmeligt sted, hvor du begraver din løgn. På denne måde får du løgnen ud af dit liv.
Du kan også fortælle løgnen til en anden fx et kæledyr eller til en af dine bedsteforældre, hvis du vil fortælle den til nogle, som ikke er din veninde.
Så du kan vælge at se på denne ene løgn som en god mulighed for at blive klogere på, hvorfor man kan komme til at lyve. Så i fremtiden har du lært, at det ikke er så smart at lyve.
Hvis du vælger den her løsning, så synes jeg, at det er helt okay at slippe din dårlige samvittighed nu, fordi du har lært af løgnen.

Jeg håber, at du vælger den løsning, som du føler, er den bedste for dig. Så får du hurtigt løgnen ud af dit liv og skal ikke længere gå og have det dårligt over den mere. Held og lykke med det.

Kærlig hilsen Mette

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål