Jeg kan ikke finde ud af min fyr

brevkassespørgsmål

Jeg kan ikke finde ud af min fyr

brevkassespørgsmål af
Eva
18 år

Jeg Cyberhus! Jeg er en pige på 18 år, og har fundet en dreng jeg er glad for. Vi bor et stykke fra hinanden, men har nogle fælles relationer. Vi ser hinanden i weekender, hygger os, ser film sammen, laver mad osv. Vi mødte hinanden for et halvt år siden, og har "datet" siden marts. Jeg er helt sindssygt forelsket i ham, men der er sket nogle ting på det seneste, der gør mig sindssygt ked af det.

For det første, har han ikke spurgt om vi skal være kærester. Vi har dog gjort det klart for hinanden, at vi er "ekslusive" altså vi ser ikke andre. Han fortæller mig at jeg er virkelig sød, og han gerne vil se mig. Det går mig dog stadig på, at han ikke har spurgt mig...jeg forstår ikke hvorfor?

Derudover gør han nogle ting jeg ikke er så vild med...han skriver med andre piger og veninder hele tiden, og lægger ikke skjul på det. jeg syntes at det er alt for meget, men ved at jeg ikke kan styre det. Han syntes at det er helt iorden at have pigeveninder på besøg, og personer som han har mødt i byen, kysset med osv.

Så har han også en rigtig grim side har jeg fundet ud af. Når han er fuld. Han ved at han er en idiot når han har fået alkohol, men jeg kan stadigvæk virkelig ikke fordrage ham når han har. Sidste gang talte han rigtig grimt til mig, ignorede mig og slog mig også 1 gang. Det tog sindssygt hårdt på mig, da jeg virkelig elsker ham. Men jeg ved ikke helt hvad han vil med mig.

Han kan være den sødeste person i verden, men også den værste. Derudover er jeg sindssyg dårlig til at sige fra, og fortælle ham hvad mine grænser er mht. veninderne, jokes han laver osv. Jeg kan ikke blive sur på ham, kun på skrift...

Håber i kan hjælpe mig med, hvad jeg skal stille op. Jeg vil virkelig gerne have dette her til at fungere, for han er virkelig sød og en fantastisk person. Men han gør det virkelig ikke nemt, når han tit gør mig ked af det og overskrider mine grænser. Selvom han måske ikke ved det.

Hilsen Mig

Svar:

Kære dig

Det lyder til at du er meget frustreret over dit forhold lige nu, og ud fra hvad du skriver, kan jeg godt forstå dine følelser. Først og fremmest kan det være meget hårdt at gå rundt i usikkerhed og uvished omkring hvorvidt man er kærester eller ej. Du skriver godt nok at I har aftalt at I er eksklusive med hinanden, men at I ikke har snakket om at sætte det præcise ord "kærester" på jeres forhold. Der er jo egentlig ikke stor forskel på de to ting, men selve ordet har i sig selv en ret stor betydning for de fleste. For de fleste piger vel at mærke, fordi mange drenge ikke nødvendigvis tænker så meget over hvad man kalder sig. Så jeg tænker at han måske ikke har sagt det, fordi han allerede betragter jer som kærester da I aftalte at være eksklusive? Det kan du desværre kun finde ud af hvis du spørger ham. Måske kan du spørge hvad han tænker at det betyder når I siger eksklusive? Måske tænker han at det betyder kærester? Og hvis han ikke tænker at det betyder kærester, så kan du jo prøve at spørge ham om, hvilken forskel han ser på dét at være eksklusiv og det at være kærester. Så kan du blive lidt klogere på hvad han tænker om jeres forhold, og måske I kan snakke om hvornår/hvordan det kan udvikle sig. Her tænker jeg også at I skal prøve at snakke om hvad der er OK og ikke OK at gøre - også selvom man er fuld - og hvordan det er OK at reagere hvis det så sker alligevel. F.eks. når han bliver ubehagelig over for dig når han er fuld (eller lave onde jokes), så har du al mulig ret til at blive vred.. For det er ikke ok at slå andre, og særligt ikke dem man holder af - uanset hvor fuld man er. I den forbindelse, så lyder det til at han måske har lidt svært ved at styre sig når han bliver fuld, og så kan I måske snakke om hvordan han enten kan drikke mindre når I er sammen, eller måske I skal prøve slet ikke at drikke når I er sammen.

Selvom jeg ved at det er svært at tage den snak - og sige fra over for det som er ubehageligt - så er det vigtigt at du gør det, så du ikke ender med at sidde fast i ked-af-det-heden. Du fortjener at have det godt og at have en kæreste som du kan stole på, uanset hvor fuld han bliver. Lige nu har han brudt den tillid, og eftersom at du rigtig gerne vil blive ved med at være sammen med ham, så er det vigtigt at have den snak. Som du selv skriver, så er han måske ikke klar over at han overskrider dine grænser. Grænser er meget forskellige fra person til person, og når man er i et forhold, så prøver man at finde nogle fælles grænser som respekterer begge personer. Lige nu prøver du at respektere hans grænser, men det lyder ikke til at det er omvendt - og hvordan skulle han også kunne det, hvis du ikke fortæller ham om dem? Så selvom det er svært, så gør du jer begge to en tjeneste, hvis du fortæller ham om at det han gør, er ubehageligt og hårdt for dig. Kun på den måde, kan han træffe andre valg. Hvis han nu er fuldstændig ligeglad, så kan det jo også være at du måske skal tænke lidt over om det virkelig er ham du har lyst til at være sammen med? Et forhold kræver respekt, tillid og kærlighed mellem to mennesker, og selvom at han selvfølgelig ikke skal stoppe med alting (altså f.eks. stoppe helt med at snakke med sine veninder), så skal han gøre det på en måde som du er OK med. Så I skal finde et kompromis.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og at I får taget en god snak. Husk at du altid er velkommen i vores chat. Der kan du også få mere hjælp til f.eks. at formulere nogle ting du kan sige til din kæreste.

Kærlig Hilsen

Signe