Jaloux

brevkassespørgsmål

Jaloux

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 10 år 3 uger siden

Jeg har en kæreste, vi har været sammen omkring 15 måneder. I den tid har jeg faktisk været den eneste pige han har skrevet/snakket med. Eller han havde skrevet med en, men hun begyndte at lave hjerter og kysmunde og alt det der til ham og han lavede tilbage fordi hun gjorde det.. jeg sagde jeg ikke kunne lide at han gjorde og så droppede han kontakten til hende fordi han ville ikke have jeg var usikker. Men nu er han begyndt at skrive med en anden pige, men jeg er simpelthen så jaloux.. Jeg ved han ikke kunne finde på noget bag min ryg.. Men frygten for at han får følelser for hende er der vel stadig.. De går på samme årgang i det her skoleår, så det også første år de kender hinanden.. De kan se hinanden hver dag hvor jeg kun kan se ham i weekenderne pga. Afstanden. men jeg vil jo ikke forbyde ham at skrive med piger, for det skal han jo have lov til ligesåvel som jeg skriver med mine drengevenner .. Er der en måde jeg kan forhindre mit jalousi? For jeg ønsker på ingen måder at forbyde ham at skrive med andre

Svar:

Hej med dig.

Hvor er det godt at høre, at du har en kæreste, som du holder meget af. Desværre er det tit sådan, at når vi holder meget af nogen, så opstår der også en frygt for at miste dem igen, som bl.a. kan vise sig som jalousi. Jalousi er en næsten uundgåelig del af kærlighed og er en naturlig følelse, som opstår, når vi føler os truet/udsatte i vores rolle som kærester. At det er en naturlig følelse gør det bestemt ikke til en rar følelse, og der er helt sikkert nogle ting, du kan forsøge at gøre for at mindske ubehaget, som er forbundet med jalousi.
Jeg vil besvare dit spørgsmål ved først at fortælle dig lidt om jalousi for derefter at komme med mine råd til, hvordan du kan bekæmpe den.

Jalousi er i langt de fleste tilfælde kun tanker og billeder, man danner sig i sit hoved. Det er altså ikke en følelse, som opstår pga. noget som ER sket, men i stedet opstår den pga. noget, som man forestiller sig KAN ske, og som man frygter bliver til virkelighed. På den måde kan ens tanker altså være svære at danse med, fordi de kan løbe løbsk og få en til at føle sig dårligt tilpas, fordi man bliver bange for, at tankerne er sande. Det gode ved jalousi er, at det kommer til os, fordi der er nogen, som virkelig betyder meget for os. Vi kan derfor bruge jalousi til at føle os sikre på vores stærke følelser over for en anden person. En lille grad af jalousi kan derfor være sund og helt normal, men hvis man hele tiden tænker jaloux tanker og har svært ved at slippe dem, har man startet en ond cirkel, som man bør gøre noget ved.

For at komme jalousien til livs, kan du prøve:

1. At tænke positive tanker. Jeg lægger mærke til en masse positive ting i dit brev, som du bør give rigtig meget opmærksomhed. Din kæreste har tidligere droppet kontakten med en pige for din skyld. Det er et virkelig fint tegn på, at du betyder enormt meget for ham, og at han aldrig vil såre dig. Du skriver også, at han aldrig kunne finde på at gøre noget bag din ryg, hvilket lyder rigtig godt. Måske kan du komme i tanker om endnu flere gode grunde til, at du med stor sandsynlighed kan føle dig sikker på din kæreste?

2. At snakke med din kæreste og fortælle ham, hvordan du har det. Som jeg skrev, er dine tanker helt naturlige, og jeg synes, du har gjort dig nogle fine tanker omkring jalousien, som du kan tale med din kæreste om. Fortæl ham, at du er begyndt at få det på denne måde, men at du godt ved, han ikke gør noget, og at du ikke vil forbyde ham at skrive med hende. Ved at snakke med ham om det, kan det være, han kan forklare dig, hvad de skriver sammen om og hvorfor, og det kan måske skabe en ro i dig. Det kan også være, I går med nogle af de samme følelser. Måske bryder han sig heller ikke om, at du skriver med drengevenner? Sammen kan I måske finde en måde, hvorpå I kan blive mere sikre på hinanden og få større forståelse for, hvad I skriver med andre om. Det kan også være, det kan hjælpe jer at lave en lille øvelse, hvor I skal skrive alle de ting ned, I kan lide ved hinanden. Bagefter kan I bytte sedler, og så kan I hver især gemme sedlen og hive den frem, når I bliver i tvivl om hinandens følelser eller bare har brug for at komme til at smile.

3. At tænke på afstanden mellem jer som noget godt frem for noget skidt. Med det mener jeg, at du må huske på, at din kæreste stadig har lyst til at være i et forhold med dig, selvom der er langt imellem jer. Det er formentlig et tegn på, at han synes, du er noget helt specielt, som pigerne tæt på ham ikke er.

4. At prøve at vende situationen om. Prøv at tænk over, hvad du skriver med dine drengevenner om, og hvorfor du gør det. Gør dig klart, om der er nogen af dem, du har følelser for, eller om du bare skriver med dem for venskabets og underholdningens skyld. Jeg forestiller mig, at du og din kæreste skriver med andre af de samme grunde, og nogle gange kan man få en bedre forståelse for sin kærestes handlinger ved at kigge på sine egne.

5. At snakke med dine veninder. Når noget gør ondt indeni, er det en god idé at snakke med sine veninder om det. Fortæl dem, hvordan du har det. Måske har nogen af dem oplevet noget i samme stil og kan give dig nogle råd til, hvad de gjorde ved det. Det kan også være, de kan hjælpe dig med at finde grunde til ikke at være jaloux, fordi de kan se jeres forhold udefra og har lagt mærke til nogle ting, som er sikre tegn på, at din kæreste kun er vild med dig.

Jeg ønsker for dig, at du slipper af med jalousien, og jeg håber, mine råd kan hjælpe dig på vej.

Kh. Matilde