Irriterende eks

brevkassespørgsmål

Irriterende eks

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

Hej

Jeg er 17 år gammel og går i gymnasiet. Her for tre uger siden, slog min ekskæreste og jeg op, og vi var enige om det. Jeg var træt af ham, fordi han er ret egoistisk, og han havde fået følelser for en anden - der går i hans klasse. Vi havde snakket om, at vi gerne ville prøve at være venner, da vi også var gode venner, før vi blev kærester, og fordi vi går på samme gymnaium og derfor er tvunget til at gå op af hinanden de næste to år.

Vi havde indtil i søndags ikke snakket sammen, da han syntes, det ville være underligt. Jeg synes til gengæld, at det havde været lidt lettere, for så vidste vi, hvordan hinanden havde det med det hele, men jeg respekterede hans ønske og kontaktede ham ikke. Jeg havde det ret hårdt de første par dage, men kom ret hurtigt videre og begyndte at tænke på, at jeg skulle ud og score, som man jo gør i gymnasiet. Her i fredags var jeg så til en fest, hvor jeg slog mig lidt løs. Jeg var rigtig glad og følte mig fri og havde det rigtig godt med mig selv for første gang i lang tid. En af mine veninder havde taget to billeder, hvor jeg snaver med to forskellige drenge, som hun havde sendt til vores gymnasiums kyssefacebookside, hvor der bliver lagt billeder op af elever, der kysser til fester. Alle ved, at det er en velmenende side, som ikke bliver brugt til at mobbe.

Om søndagen modtog jeg en besked fra min eks, der skrev, at han ikke synes, det var okay, at det billede var havnet på facebooksiden. Han var blevet rigtig ked af det over det, og virkede ret sur. Han bad mig om at få billedet taget ned, men jeg har ikke noget imod, at billedet ligger der, så jeg skrev, at det gad jeg ikke. Jeg kunne ikke rigtig forstå hans problem, fordi jeg da selv måtte bestemme, hvad jeg skulle bruge min fredag på, og at det ikke var mit ansvar, at det billede var kommet op. Jeg vidste godt, at min veninde ville sende billedet til siden, men jeg tænkte ikke over, at det måske var en dum ide, fordi min eks ville se det. Jeg tænkte bare på det som et billede fra en rigtig god aften, der blev delt. Min eks og jeg diskuterede i noget tid over besked, men kom ikke rigtig frem til noget, fordi vi misforstod hinanden og grundlæggende er uenige på området - også i forhold til hvornår man kan tillade sig at lave noget med andre efter et break up. Jeg var måske en anelse mere flabet, end hvad godt er, men jeg kunne (og kan) stå inde for alle de ting, jeg skrev. Vi aftalte så, at det var en god ide at snakke med hinanden i virkeligheden for bedre at kunne forstå hinanden.

I går snakkede vi sammen, og han var meget sur på mig, og sagde at han ikke ville være venner med mig. Han var mest sur over, at jeg ikke gjorde noget ved, at min veninde ville dele billedet. Derudover var han sur over den måde jeg havde skrevet til ham på, og det undskyldte jeg med det samme. Jeg sagde til ham, at jeg sagtens kunne se, at det ikke er fedt for ham, at få det billede smidt i hovedet, men at det er sandheden, og at han bare må deale med det. Hvis der lå sådan et billede af ham på facebook, ville jeg aldrig have skrevet til ham, for jeg synes ikke, det er ens rolle som ekskæreste at gøre sådan noget. Man skal bare lade den anden komme videre og fokusere på sig selv. Jeg synes, at det er underligt, at han blandede sig i mit liv på den måde, for vi er jo ikke sammen mere, og det var ham, der havde følelser for en anden og ikke ville have kontakt med mig.

Mit dilemma er så, om jeg har ret eller om jeg bare er følelseskold og en dårlig “ven”? Er det er ham, der er helt forkert på den og slet ikke har ret til at opføre sig på den måde?

Jeg håber virkelig, at du kan hjælpe, for vi skal omgås hinanden to år endnu, og det ville give mig noget sjælero, at vide hvem I mener egentlig har ret.

Svar:

Hej du

Det er ikke altid let at slå op med en kæreste, og slet ikke når man fortsat er tvunget til at færdes i det samme miljø, og blandt de samme mennesker.

Du spørger til sidst i dit spørgsmål om hvem af dig og din kæreste der har ret. Det tænker jeg begge to I har.

Du har fuldstændig ret til at kysse hvem du har lyst til, poste de billeder du har lyst til (så længe dem der er på billederne er enige selvfølgelig) og forholde dig til din eks som du vil.
Din kæreste har fuldstændig ret til at føle de følelser som han nu engang gør. Følelser er ikke logiske. Selv om han måske tog initiativ til at ville noget andet, kan han sagtens have en masse følelser i klemme i forhold til jeres forhold.

Jeg kan godt forstå du synes han er irriterende fordi han blander sig i hvordan du gør, efter at I ikke længere er kærester. Men jeg tænker samtidig at hans reaktion nok egentlig er meget naturlig og menneskelig. Når man er rigtig ked af det, som din kæreste måske er, kommer man let til at forstå og tolke tingene anderledes.
For dig er kyssebillederne på fb bare et minde om en god aften. For din eks bliver det måske et udtryk for at han bliver udstillet fordi alle nu kan se at du bare er så meget videre.

Forhold og følelser er svære. Det gælder både mellem kærester, eks-kærester, i venskaber...ja i alle relationer mellem mennesker. Der er ikke nødvendigvis lighedstegn mellem hvad man har ret til, og hvad der er bedst at gøre. Nogle gange giver det mening at handle anderledes, for at tage hensyn til andre. Nogle gange giver det også mening at handle anderledes for, at undgå at udsætte sig selv for mere konflikt end man har lyst til.

Jeg tænker ikke at du er følelseskold eller en dårlig ven. Jeg tænker at du netop har følt dig fri, og har haft brug for "bare" at fokusere på dig selv efter jeres forhold.
Måske vil du gøre alting på helt samme måde næste gang. Måske vil du gøre det lidt anderledes?

Jeg tænker det vigtigste er, at man er opmærksom på, at det man gør og siger har indflydelse på andre. At det der måske giver dig helt vildt optur, kan være med til at give andre nedtur.
Nogle gange er det bare et vilkår, som andre må deale med. Nogle gange er det vilkår som kan betyde, at man vil ændrer sin adfærd for at tage hensyn.
Det handler om at finde balancen. Hvis man ikke formår at tage hensyn, og kun gøre det man har lyst til bliver man let asocial og opfattet som følelseskold. Hvis man kun tager hensyn og ikke lytter til egne behov, får man alt for let overskredet egne grænser hele tiden. Man bliver nødt til at finde balancen, så man både passer på sig selv og samtidig tager hensyn.
Den her oplevelse med din eks har givet dig nogle gode erfaringer som du måske kan bruge næste gang du står i en lignende situation.

Gode tanker
Sofie

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål