Hvornår skal man slutte et forhold?

brevkassespørgsmål

Hvornår skal man slutte et forhold?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 8 år 1 måned siden

Hej Cyberhus.

Jeg er en pige på 17, som har en kæreste der er to år yngre. Jeg går selv i 10, og han går i 8. Klasse. Jeg har ikke kunne mærke på ham, før hen, at han var 2 år yngre.. Ikke før nu. Jeg har lige valgt uddannelse, og venter blot på svar fra skolen nu. Men jeg kan ikke snakke med ham om det, for han forstår ikke det jeg snakker om. Han har ikke selv været til eksamener, så det forstår han heller ikke. Men problemet er, at vi begyndes at skændes mere og mere. Vi var ude for, at vi ikke snakkede/skrev sammen i en hel uge. Jeg ved ikke om forholdet er ved at "dø"? Han bliver ved med at sige at han gerne vil, men han laver stort set ikke andet end at brokke sig over mig. Han er stort set altid sur når vi snakker, fordi jeg har gjort et eller andet, som at ringe til ham 1 min. senere end det vi havde aftalt. Jeg er ved at blive træt af ham, fordi han ikke laver andet end at brokke sig. Vi har prøvet at snakke om det, og så sagde han bare, at det ville han ikke gøre mere, og vi skulle bare glemme det. Problemet er bare, at han fortsætter med det. Jeg har det i forvejen rigtig svært i skolen, og så er det ikke ret fedt at komme hjem i "sikkerhed", og snakke med ens kæreste, som så ikke laver andet end at hakke en ned, fordi det ikke lige går efter hans hovede. Jeg ved ikke om jeg skal slå op, eller blive sammen med ham. Han er rigtig sød, dejlig og fantastisk, men jeg kan ikke holde ham ud, hvis han vil blive ved med alt hans brok. Jeg er også bange for, at hvis jeg slår op, at jeg så vil fortryde det. Hvad skal jeg gøre? Jeg har virkelig brug for jeres hjælp!!

Hilsen S

Svar:

Hej med dig

Jeg forstår den frustration du beskriver og vil vejlede dig, så du selv kan træffe den beslutning, du finder mest hensigtsmæssig.

Først og fremmest er det absolut ikke en nem situation og et nemt valg du skal træffe, fordi du jo (som det lyder til) har haft en god tid med din kæreste, hvor i har brugt meget tid med hinanden og kender derfor hinanden rigtig godt. Men du kan gøre dig nogle overvejelser for at komme frem til det som trods alt er det bedste for dig lige nu. Jeg vil samtidig fremhæve for dig, at det er helt normalt at forhold i nogle perioder kræver en ekstra indsats og at man får snakket helt igennem med sin kæreste, så man skaber muligheden for at forholdet kan reddes.

Du skriver, at du ikke kan holde din kæreste ud, hvis han fortsætter med at være sur, brokke sig og hakke på dig. Det forstår jeg udemærket, for der er ingen der fortjener, at nogen stjæler vores energi og nedbryder os sådan, som det lyder til, at din kæreste gør mod dig. Det kan være rigtig hårdt for dig i længden og det tænker jeg, du skal tage alvorligt. Du skriver også, at din kæreste er sød, dejlig og fantastisk, men at du er bange for at forholdet er ved at "dø ud". Det kan godt være, at i lige så stille er ved at glide fra hinanden. Når man er forskellige steder i sit liv, som det lyder til at I er, så vil det ofte kræve en lidt større indsats for netop ikke at glide fra hinanden, fordi man kan have sværere ved at forstå hinanden og det man går igennem. Men selvom det er tilfældet, at I måske er ved at glide fra hianden, så kan der nok stadig være en chance for, at I kan få snakket om tingene og komme ind "på sporet igen", så du igen kan få øje på det, der fik dig til at blive vild med ham. Jeg tænker en vigtig overvejelse, du kan gøre dig omkring forholdet er, om forholdet nedbryder din energi mere, end den giver dig energi. Du kan samtidig overveje om du vurderer, at der er en mulighed for, at i kan rette op på det sammen. Selvom det kan være svært at snakke om, tænker jeg, at det er vigtig du fortæller ham, hvor glad du er for ham, men hvor hårdt det er for dig, at han hakker på dig og brokker sig hver gang i er sammen. Det kan være en mulig øjenåbner for ham, der gør at han bliver mere opmærksom på, hvordan det påvirker dig.

Du skriver at du er bange for at du vil fortryde, hvis du slutter jeres forhold. Jeg tænker hertil, at det godt kan være du i perioder vil fortryde det og savne ham, selvom det på sigt kan være det bedste for jer og det som skal til. Du er vant til at have ham som kæreste og det vil ved et evt. brud kræve tilvænning og en accept, som sagtens kan tage tid. På den anden side kan det også være at du faktisk vil have det meget bedre, hvis i var hver for sig. Det er en ting der er uvist, og derfor er det vigtig, at dine overvejelser går på, hvordan DU vil have det bedst på sigt, selvom tiden i forholdet og alene kan være hårdt på hver sin måde. Derudover tænker jeg, at du måske kunne hjælpe dig at snakke med en veninde, forælder eller en anden som du føler dig fortrolig med. Det er din egen beslutning, men jeg tænker, at nogle af dem, der er tæt på dig, vil kunne hjælpe dig med at afklare dine følelser.

Jeg håber du kunne bruge svaret, ellers skal du huske, at du selvfølgelig altid er velkommen til at henvende dig igen.

Vh Maria

MariaFPs billede
Maria har svaret på dette spørgsmål