Hvordan skal jeg få det sagt?

brevkassespørgsmål

Hvordan skal jeg få det sagt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej

Jeg er en pige på 14 år som er lesbisk, jeg har en kæreste, men der er ikke nogen af af os der har fortalt det til nogen, for vi er begge meget bange for hvad folk vil sige. Jeg vil rigtig gerne fortælle mine veninder og familie hvordan jeg har det, men jeg kan ikke få mig selv til det, for jeg er bange for at de ændre mening om mig og at jeg måske bliver udstødt lidt blandt mine veninder, og jeg tør heller ikke fortælle mine forældre om det, for jeg er bare bange for deres reaktion. Hvad skal jeg gøre???

Knus den fortvivlede, håber i kan hjælpe :)

Svar:

Hej Fortvivlede.

Det er rigtig fint, at du skriver herind, når du går og tænker over sådan nogle ting. Det er meget naturligt, at det ikke er nemt at få meldt sådan noget ud til venner og familie. Det er noget, som betyder meget for en, og som man ønsker, at andre skal acceptere. Derfor er det også helt normalt at være bekymret for, hvordan andre reagerer.

Jeg synes, det er sejt, at du føler dig så sikker på, at du er lesbisk, at du nu er i et forhold med en pige. Det kræver meget at tage skridtet og indse, at man er til piger, så derfor synes jeg, det er godt gået, at du og din kæreste har været ærlige over for jer selv og hinanden.

Jeg synes også, det er rigtig godt, at du har lyst til at fortælle andre om din beslutning og din følelse indeni. Det er nemlig ikke nemt at gå med noget, som betyder så meget for en, alene, og derfor er det rart at have nogen at snakke med det om. På samme måde er det heller ikke rart, at andre går og tænker noget forkert om en, og du har måske også oplevet, at du har været nødt til at lyve for ikke at få sandheden frem, hvilket heller ikke er behageligt at gøre.

Det er ikke nemt at svare på, hvordan du skal fortælle det. Det handler nemlig først og fremmest om, at måden, hvorpå du gør det, skal være en, du har det godt med og føler dig tilpas ved. Det vil være stærkt af dig, hvis du fortæller det ansigt til ansigt til både familie og venner, men jeg kan godt forstå, hvis det ikke er nemt. Derfor synes jeg, det er helt OK, hvis du vælger at skrive det i et brev. På den måde er du også sikker på, at du får sagt alt det, du gerne vil uden at blive afbrudt af andres snak, din egen nervøsitet osv. Jeg vil råde dig til at starte med at fortælle det til den person, du føler dig allermest tryg ved. Det er helt op til dig, hvem det er. Det handler nemlig i høj grad om, at du skal få dig en god oplevelse med at fortælle det første gang, og chancen for det er størst, hvis du fortæller det til en, du er meget tæt på og føler dig godt tilpas ved.

At du bekymrer dig om deres reaktion er helt normalt. Man kan aldrig forudsige, hvordan andre vil reagere, men du skal måske forberede dig på, at nogen vil blive lidt overraskede. Andre har måske fornemmet det og er bare glade for, at du selv fortæller det, så de ikke skal spørge dig. Husk dog på, at det er nogen, som holder meget af dig, og som du holder af, så de vil højst sandsynligt ikke reagere på en ubehagelig måde, fordi de ønsker dig det bedste. Hvis du husker at fortælle dem, at du kan mærke, at dit valg og din kæreste gør dig rigtig glad, så tror jeg, dine nærmeste vil kunne forstå dig og acceptere dit valg. De ønsker sikkert, du er glad og lykkelig, og derfor mener de sikkert også, at du skal gøre det, der føles rigtigt for dig.

Det kan godt være, dine veninder vil have lidt svært ved at forstå det i starten, og derfor synes jeg, du skal fortælle dem, at du stadig er helt den samme, og at ingenting ved dig er ændret. Med tiden vil de sikkert kunne forstå, at det stadig er den samme gode veninde, hvis kæreste bare er en pige i stedet for en dreng - og det er der intet forkert i.

Jeg ønsker dig held og lykke med det.

Kh. Matilde