Hvordan fungerer det?

brevkassespørgsmål

Hvordan fungerer det?

brevkassespørgsmål af
Please no
16 år
Oprettet 7 år 2 måneder siden

Hej.

For at gøre det så kort og enkelt som muligt.

Vil jeg gerne høre hvad jeg teoretisk set kan risikere ved at have sex med min kæreste som er 14, og jeg er 16. Har læst mig frem til,  at man egentlig vil kunne komme ind og ruske tremmer,  dog er der altid et men.

Svar:

Kære dig...

Tak for dit brev. Du skriver, at du er 16 år, og at din kæreste er 14. Du vil gerne have afklaret om, der kan ske noget ved at I har sex sammen, når din kæreste er under den sexuelle lavalder.

I Danmark har vi en lov, som siger at voksne ikke må have sex med unge under 15. Denne lov er til for at kunne beskytte børn og unge mod at blive udsat for at komme i en situation med en voksen, som de ikke kan kontrollere. Når man er under 15 år gammel, kan det være svært at mærke efter, om man egentlig er rigtig klar til at have sex. Det kan også være svært at vide, om man vil komme til at fortryde det bagefter, hvis man er meget ung første gang, man har sex.
Man bliver ikke straffet, hvis to personer, der er under 15 år, har sex med hinanden. Eller hvis du, som 16 årig, har sex med din kæreste, som er under 15 år. Loven siger, at det kun er voksne over 18 år, eller hvis alders foreskellen er alt for stor, der ikke må have sex med personer under 15 år. Så politet kommer ikke efter dig, hvis du har sex med din kæreste.

Jeg ved ikke, om nogen af jer har haft sex før, men jeg synes, det er vigtigt, at I gør det, når I begge føler jer klar. Sex er rigtig dejligt, men det er ikke noget, som man skal skynde sig med. Lad det ske, når det sker. Måske I kan starte ud med at nusse og kysse, og lære hinandens kroppe at kende. Det er i hvert fald en god start, og det kan gøre, man føler sig mere tryg ved hinanden og at man føler sig mere klar til at skulle have sex.

Jeg håber, du kunne bruge mit svar!

Kærlig hilsen

Ann

AnnaIMs billede
Anna fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål