Hvor høj bliver jeg.

brevkassespørgsmål

Hvor høj bliver jeg.

brevkassespørgsmål af
Lucas4141
16 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

hej, jeg er en dreng på 16 år, og er 166cm.

min mor er:156cm

min far er:171

jeg målte mig for nogle par dage siden, og er vokset 2,5 cm på et år ;(

ville godt vide hvor høj jeg ca. bliver.

Svar:

Hej med dig

Cirka fra 12 til 15-16 år vil man opleve at vokse rigtig meget og rigtig hurtigt (helt op til 12 cm om året). Derefter begynder det at blive langsommere og langsommere, indtil at du er færdig med at vokse når du bliver cirka 18-19 år. Det kan være svært helt at vide hvor høj man bliver, men man kan få en idé om det med beregningen: (fars højde + mors højde) / 2 - 6,5 cm = din højde

Du skriver at din mor er 156 og din far er 171, så ifølge den beregning ville du ende med at være cirka (171+156)/2 - 6,5 cm = 157. Du er altså allerede højere end beregningen kunne forudse, og jeg tænker at du nok ender med en højde tilsvarende din fars, da du jo ikke er færdig med at vokse endnu. Den gennemsnitlige højde for mænd ligger mellem 170-180 cm, så du er allerede godt på vej. Du kan også prøve at spørge din far om højderne på de andre mænd i familien. Hvis alle ligger omkring cirka de 170, så ender du højst sandsynligt også der.

Jeg håber du kunne bruge mit svar.

Venlig Hilsen

Signe