Hvad skal jeg gøre??

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg gøre??

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 14 år 5 dage siden

Hej, jeg er en pige på 14 år som ikke har det så godt for tiden. Jeg har ingen selvtillid og ingen venner, så jeg sidder tit derhjemme foran computeren og chatter. På den hjemmeside jeg chatter på, er der tit en masse drenge der skriver til mig. Ikke fordi jeg er flot (jeg er ikke dulle eller popprinsesse) jeg er bare kedelig og grim. De fyre der skriver til mig er tit ret gamle (20+) og kun sådan nogle perverse typer. Men her for noget tid siden skrev jeg med en der faktisk lød ret sød. Han er 17. Allerede efter få gange var jeg ret lun på ham, og han har også rigtig mange gange snakket om at vi kunne mødes, men jeg har afslået hver gang. "Det er vel nok fornuftigt" tænker du så, men jeg vil gerne, jeg tør bare ikke! Mine forældre er sådan nogle rigtig bestemmende typer, og de ville aldrig lade mig gøre det. Selv hvis de fandt ud af at jeg snakker med en masse fyre, ville de gå amok!! Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre? Jeg kan ikke vente med at blive 18 år, så jeg kan bestemme over mig selv, men samtidig har jeg bare lyst til at lyve for dem og gøre det alligevel. Undskyld hvis jeg er til for meget besvær :'( Hilsen den fortvivlede

Svar:

Hej fortvivlede pige.

Du er bestemt ikke til besvær. Jeg bliver faktisk glad fordi du skriver herind. Det er nemlig vigtigt at få snakket om sine tanker og du prøver jo at træffe den rigtige beslutning for dig og det er ikke altid nemt. Jeg vil gerne fortælle dig, hvad jeg synes du skal gøre.

Jeg kan godt mærke på dig at du har gjort dig mange tanker omkring at mødes med ham du er lun på. Og det kan jeg godt lide, fordi jeg synes det er vigtigt du tænker dig godt om. Og jo, du har helt ret -jeg tænker nemlig at det er fornuftigt at du har afslået at mødes med ham. Som du selv skriver, så er der nogle pervers typer på nettet, der er nogle der udgiver sig for at være nogen de ikke er, nogen der vil lokke dig til at gøre noget, som du ikke har lyst til  og så er der også nogen man kan blive rigtig gode venner med. Det kan være svært at finde ud af hvem der er hvem. Og derfor er det godt at man ikke bare hopper ud i noget. Du har gjort det helt rigtige.

Men nu sidder du så med følelsen af at du faktisk gerne vil møde ham. Det kan jeg godt forstå - man er da nysgerrig og har lyst til at mødes med en som man er lun på. Det er jo lidt spændende. Jeg tænker at du har brug for nogen der kan være med inde over her, sådan at du måske kan møde ham under ordnede forhold. Det er den eneste rigtige måde at gøre det på. Du er 14 og han er 17, uanset hvad i snakker om og hvordan i virker på hinanden, så er der en aldersforskel. Den kan ikke ignoreres. Jeg synes ikke du skal mødes med ham under nogen omstændigheder, hvis ikke der er en voksen der ved hvad i har aftalt og hvor i skal mødes. Jeg synes det bedste sted at mødes er hjemme hos dig, hvor dine forældre er hjemme.

Jeg vil også sige at jeg heller ikke synes du skal lyve overfor dine forældre. Du skriver at de er ret bestemmende også kan det virke som om at de måske ikke vil lytte eller forstå. Men jeg synes det bedste ville være at prøve og snakke med dem en dag. Spørg om de lige har tid til at sætte sig ned og snakke med dig. Fortæl dem:

  1. Hvordan du har det for tiden. At du har brug for at få styrket din selvtillid og finde nogle venner, for det har man brug for IRL. Og at du gerne vil have at de lytter til dig og hjælper dig på vej, sådan at du har det godt. Jeg synes det er vigtigt at dine forældre ved hvordan du har det.

  2. At fordi du føler du mangler venner og så har du prøvet at snakke med nogen på nettet. Fordi det er lige det du kan nu. Fortæl også at du er meget varsom og at du passer på dig selv.

  3. Så kan du måske fortælle dem at du har mødt en fyr på nettet som du godt kunne tænke dig at mødes med.

Hvis du kan prøve at gøre det på denne måde, så viser du at du gerne vil have deres hjælp og at du har brug for dem. Hvis du ikke synes det virker, så synes jeg du skal prøve at logge på chatten her på cyberhus. Der kan du snakke med en voksen, som måske også kan hjælpe dig på vej. Du må også gerne prøve chatten, hvis du bare har brug for at få lettet dit hjerte lidt.

Held og lykke med det. Og fortsæt med at passe godt på dig selv.

Mange tanker

Bibi