Hvad kan jeg gøre?

brevkassespørgsmål

Hvad kan jeg gøre?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 7 år 9 måneder siden

Lige siden vi havde fået projekt for sammen, har jeg været rimelig vild med den her dreng. Jeg tror nu også at jeg dsv er typen der let falder for drengene. Men altså der var bare et eller andet. Vi havde det godt sammen, han fik mig til at grine og omvendt. Så det endte med en lille forelskelse. Dog, er der meget forskel på os sådan udseende mæssigt. Han er virkelig lækker og ja.. Så er der mig der ligner en trold. Ved ikke om det betyder noget for ham, men det betyder ihvertfald helt sikkert noget for hans bedste ven. Urgh, jeg kan ikke fordrage hans bedsteven. Vi kalder ham bare O.. O er sådan en type der gør nar af mennesker. Mennesker der måske ikke lige er nr 10 på skønheds-skalaen. Som mig. Så jeg tror alligevel ikke jeg har en chance hos ham.. Men udover det, har jeg bare gjort det ekstremt akavet mellem os på en eller anden måde. Det er virkelig kun mig der kan ødelægge noget med en fyr så hurtigt. Lige nu prøver jeg at undgå ham eller at kigge på ham, selvom det er svært. Har læst meget på nettet og i "vi unge" blade og sådan noget. Men der står altid et eller andet med: "smil sødt til ham i timerne"
Okay, for det første, får vi ikke engang øjenkontakt længere..
Og for det andet, hvis det skulle ske, og at jeg så bare begyndte at smile til ham, så ville han synes at jeg var sygt mærkelig, da vi ikke snakker så meget sammen længere.
For det tredje, ligner jeg som sagt en trold, og når jeg smiler, ja så ligner jeg nok en smeltet trold eller sådan noget..

Skal jeg bare give ham op? Vil gerne acceptere bare at være gode venner med ham, men problemet er, at det er jeg ikke engang. Og jeg ved ikke hvordan jeg bliver det. Har i nogle forslag?

Svar:

Kære du.

Det er altid svært at være forelsket i en person og ikke føle, at følelserne bliver gengældt. Det kan gøre rigtig ondt, og det kan være svært at ændre sine tanker og følelser fra forelskelse til venskab. Men jeg kan godt forstå, at du gerne vil være venner med ham nu hvor det er en, som du godt kan lide, så derfor tænker jeg ikke, at du skal opgive ham.

Når I ikke snakker så meget sammen længere, så kan det godt være lidt svært at finde ud af, hvordan du kan få kontakt og blive venner med ham. Som du selv skriver, at du har læst, så er det godt at være smilende omkring en, man kan lide, men hvis det føles mærkeligt for dig, så er det nok ikke det bedste at gøre. Hvis det føles rigtig for dig, så tænker jeg at noget, du kan prøve at gøre er at være tilstede og være til rådighed for ham. Dvs. at du kan prøve at være samme sted som ham fx i frikvarterne eller i timerne, for på den måde vil der være større mulighed for, at I kan falde i snak. Hvis I laver noget flere personer i klassen, så kan du også prøve at se, om du kan være med til det. Det centrale er bare, at du er der, så I kan falde i snak sammen. Du kan måske også tage initiativ til nogle aktiviteter i skolen, så der er mulighed for, at du er omkring ham. Det kan fx være at lave noget sammen i frikvarterne eller efter skole fx noget sport såsom fodbold, rundbold eller noget lignende. Det kan godt være, at du ikke får hans opmærksomhed til at starte med, men det lyder til, at I har snakket godt sammen tidligere, så derfor tænker jeg ikke, at det er umuligt, at I kan begynde at snakke mere sammen igen. Det er heller ikke sikkert, at han har det på samme måde som vennen i forhold til, hvor meget han lægger vægt på udseende. Så derfor synes jeg, at du skal prøve give det en chance at blive venner med ham.

Når jeg læser dit brev får jeg en fornemmelse af, at du ikke har det så godt med dig selv? Du skriver, at du ligner en trold, at det kun er dig, der kan ødelægge noget med en fyr så hurtigt og at du ikke er køn, når du smiler. Jeg er sikker på, at der er mange gode kvaliteter ved dig, men måske har du lidt svært ved selv at få øje med dem? Selvom det altid er dejligt at få opmærksomhed fra en dreng og få bekræftelse derigennem, så er det vigtigste, at man har det godt med sig selv, men det kan være lettere sagt end gjort. Men hvis du har lyst til det, så kan du måske prøve at tænke over, hvad der skal til for at du bliver glad for dig selv og stoler på, at du er en, som man gerne vil være venner med? En idé kan være at sige 3 ting, som du godt kan lide ved dig selv dagligt. Du kan eventuelt skrive dem ned, så du kan kigge på dem og minde dig selv om det. Hvis man kun har fokus på alle de ting, som man ikke kan eller ikke er, så kan det være svært at være glad for sig selv og stole på, at man er god nok. For du er god nok som du er! Og når du har tillid til, at du er værd at være venner med, så tror jeg også at dem omkring dig vil kunne mærke det. Jeg håber, at det giver mening for dig?

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker og finder en måde at få kontakt med ham på.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål