High School i Sverige

brevkassespørgsmål

High School i Sverige

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 8 år 7 måneder siden

Hej Cyberhus! Jeg kunne ikke finde nogen brevkasse der passede til den her slags spørgsmål, så jeg valgte den her, håber det er okay.

Jeg gad godt og på gymnasium i Sverige og har ledt i en time efter hjemmesider, hvor man kan komme på gymnasium i Sverige, har i nogle hjemmesider jeg kan bruge?

Svar:

Hej med dig.

Det er helt okay med dit spørgsmål. Det lyder spændende med en gymnasieuddannelse i Sverige.

Som statsborger i et nordisk land kan du søge optagelse på en gymnasial uddannelse i et andet nordisk land på samme vilkår som landets egne borgere. Så alle danskere under 20 år med en bestået folkeskoleeksamen har mulighed for at søge ind på de svenske gymnasier. Derudover så skal du have bestået fagene engelsk, matematik, fransk eller tysk som et andetsprog. Udover dette så afhænger dit optag også af dine karakterer, da nogle af de mere populære gymnasier kræver et højere gennemsnit. Du kan læse meget mere om optagelse her, hvor der også står, hvem du skal henvende dig til og andet vigtig information. Du har også mulighed for at læse et enkelt år af din gymnasieuddannelse i udlandet, hvis det ikke er muligt for dig, at læse alle tre år i Sverige.

Det kan være en stor beslutning, at skulle tage en uddannelse i udlandet, så hvis du har nogle tanker omkring det, så kan jeg anbefale dig at tale med en studievejleder om det. Alle folkeskoler har en studievejleder, som du kan tale med. Ellers kan jeg også anbefale dig Ungdommens Uddannelsesvejledning, som kan tilbyde dig en samtale og lave en uddannelsesplan og hjælpe med nogle praktiske ting. Du kan finde deres hjemmeside her.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og så ønsker jeg dig held og lykke i fremtiden og med dit gymnasie valg.

De bedste hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål