Galla med sin ekskæreste?

brevkassespørgsmål

Galla med sin ekskæreste?

brevkassespørgsmål af
A
18 år
Oprettet 7 år 3 uger siden

Hej! Jeg går i 3.g og det samme gør min kæreste. Vi går på 2 forskellige skoler. Jeg står i den situation at vi har galla i april og maj. Min kæreste skal være gallapartner med sin ekskæreste. De slog op 2mdr før vi blev kærester for 1 1/2 år siden. Jeg vidste fra starten at de skulle følges den dag. Men det gør mig ekstremt ked, for jeg ved hvor meget galla betyder for mig og hvor vigtig en dag det er for mig. Når jeg konfrontere ham med det bliver han sur og fornærmet. hvad skal jeg gøre? Det går mig på hver dag og det rammer mig i hjertet at han bliver sur over det. Hans ekskæreste er endnu ikke kommer over ham, og når mine veninder som kender hende er sammen med mig, fortæller de at hun stadig snakker om ham som om de er kærester? Han var hende utro flere gange, så han har dårlig samvittighed over at have knust hende sådan. Kan jeg gøre noget eller skal jeg bare stole på ham og se bort fra det? Hilsen mig

Svar:

Kære dig

Det er altid rigtig svært at stå i en situation hvor man føler sig usikker på sin kæreste, og ikke føler at han forstår ens følelser. Jeg er glad for at du har skrevet ind til vores brevkasse, og jeg håber jeg kan give dig et svar du kan bruge.

Du skriver at din kæreste har lovet at følges med sin ex-kæreste, fordi de lavede aftalen for længe siden. Det er helt forståeligt at du bliver ked af at han ikke vil ændre den aftale, selvom det også er god stil af ham at overholde den. Selvom aftalen blev lavet under andre omstændigheder, så viser han en stor respekt for ex-kæresten og det forhold de havde. Du skriver også at han var hende utro flere gange, og jeg tænker derfor at det måske er hans måde at forsøge at gøre noget godt for hende,  efter han har såret hende flere gange. Jeg tænker at det ikke betyder at han har planer om at vende tilbage til hende, men måske har han brug for at afslutte deres forhold på en bedre måde end det oprindeligt blev afsluttet på? Når det så er sagt, ville det selvfølgelig være fedt for dig, hvis han i det mindste kunne forstå dine følelser omkring det. Har du fortalt ham hvor vigtigt det er for dig? Måske har han ikke helt forstået præcis hvorfor du ikke ønsker at han følges med hende, og så bliver han sur fordi han tror at du måske bare er meget jaloux. Jeg vil anbefale dig at være helt ærlig med ham og give udtryk for den usikkerhed du føler - på en stille og rolig måde. Spørg ind til hvad han gerne vil opnå ved at ære deres aftale, og fortæl ham at selvom du stoler på ham, så bliver du usikker fordi du har hørt at ex-kæresten ikke er kommet over ham. De fleste mænd vil have svært ved at forstå den slags følelser, men det er bare rigtig rigtig (nok umuligt) at tale fornuft til en følelse. Så I skal på en eller anden måde komme frem til en løsning, der kan accepteres af jer begge to. Det kan godt være at det så betyder at du må prøve at stole på ham (og acceptere at følelserne stadig er der), og afholde dig fra at snakke mere om det. Det kan også være at I skal finde en gylden mellemvej, hvor han f.eks. tager med til din galla også? Så vidt jeg kunne forstå er jeres galla'er på 2 forskellige tidspunkter, men jeg ved jo selvfølgelig ikke om man skal følges med en fra sit eget gymnasium. I så fald, kan du jo begynde at tænke lidt over hvem du skal følges med?

Jeg tænker at det lyder til at I begge to har nogle uforløste følelser. Han har dårlig samvittighed over hvad han gjorde mod sin ex-kæreste, og vil gerne forsøge at gøre det godt igen ved at overholde deres aftale. Som allerede nævnt så betyder det ikke at han har tænkt sig at gå tilbage til hende. Du har en usikkerhed og en frygt for at deres aftale ender med at han forlader dig, og det er helt forståeligt. Men hvis du handler på den følelse og skælder ham ud/er meget paranoid omkring det, så kan der være risiko for at han ikke gider være sammen med dig - fordi der simpelthen er for lidt tillid og for meget brok. Mænd kan godt være utrolig urimelige lige på den front, selvom det nok ville være det samme for os - hvis nu han sagde at du ikke måtte se f.eks. din drenge-ven (eller pige-venner for den sags skyld), fordi han var bange for at du ville forlade ham, ville du så ikke også blive lidt irriteret? Måske endda sur over at han ikke stoler på dig? Forskellen er at vi kvinder (ofte) er bedre til at sætte os ind i andres følelser og hjælpe med at sætte ord på dem, og du ville nok forsøge at forstå ham og berolige ham. Prøv at se om du kan give dig selv den forståelse og beroligelse i denne omgang, hvis du ikke kan få det fra ham.

Husk at han har valgt dig. Der er en grund til at han ikke længere er sammen med ex-kæresten, og at han var hende utro mange gange. I virkeligheden var han nok slet ikke særlig interesseret i hende, og nu er det jer to der er kærester.

Jeg tænker altså at du skal prøve at stole på ham. Du skal ikke se bort fra dine følelser (de har ret til at være der), men prøv at se om du kan lade være med at handle på dem. Lad tvivlen komme ham til gode, og giv ham muligheden for at få afsluttet tingene med sin ex-kæreste på en ordentlig måde. Han prøver at være en god mand og gøre det rigtige, og det skal du kun føle dig heldig for. Mind dig selv om at han har valgt dig (og sikkert ikke fordi du var jaloux, men fordi du er dejlig, sød og forstående), og at I har resten af livet (hvis jeres forhold holder) til at gå til fester sammen.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og ellers er du velkommen til at skrive igen eller besøge vores chats.

Venlig Hilsen

Signe