Flytte over til kæresten

brevkassespørgsmål

Flytte over til kæresten

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 8 år 3 måneder siden

Hej cyberhus, jeg flytter hjem til min kæreste og hans familie i starten af januar. Vi er begge 17 år, jeg har læst at hvis man er under 18 år så skal man ordne en masse ting bl.a med kommunem før man må flytte hjemmefra. Hvad skal jeg gøre inden jeg flytter?

Hilsen Laura

Svar:

Hej Laura

Der kan være mange ting i ens hoved, når man skal flytte - især når det er første gang. Jeg forstår derfor godt, hvis det er noget der lige for tiden, fylder hos dig.

Når du er under 18 år, er det faktisk stadig dine forældres pligt at tage sig af dig, og jeg tænker derfor at det er rigtig godt hvis dine forældre kan hjælpe og støtte dig i forhold til flytningen. Men hvis det er noget mellem dig og dine forældre, som gør, at du ikke længere vil bo hjemme, kan jeg godt se, at det måske netop er svært at få hjælp fra dem, og du måske står lidt alene med den her situation.

Du skriver, at du har læst, at der er mange ting man skal ordne inden man flytter, fx i forhold til kommunen. Jeg tænker, at det er forskelligt, hvad du skal gøre, lidt afhængigt af hvordan din situation i forhold til dine forældre den er. Det er derfor lidt svært for mig at svare præcist på, hvad det er, du skal gøre inden du flytter. Men i forhold til kommunen tænker jeg, at det vil være en god ide at kontakte socialforvaltningen i den kommune du bor i, da de vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvilke muligheder du har.

Hvis dine forældre er enige med dig i, at det er en god ide, at du flytter hjem til din kæreste og hans familie, kan socialforvaltningen fx sørge for, at du får udbetalt de børnepenge som dine forældre ellers ville få udbetalt. I en del større kommuner findes der også en ungdomsrådgivning, som kan hjælpe i sådan en sitaution som din. Men det er ikke nødvendigvis et krav, at du kontakter kommunen, så længe dine forældre er enige med dig, og at du dermed har fået deres tilladelse til, at du gerne må flytte hjemmefra. Hvis de derimod ikke er enige med dig, vil jeg anbefale dig at kontakte kommunen, så de kan blive sat ind i din situation.

Noget man også skal huske når man flytter, er at man har pligt til at oplyse folkeregisteret om, at man har ændret adresse. Du skal meddele til folkeregisteret, at du har fået ny adresse, senest 5 dage efter at du er flyttet. Det er heldigvis slet ikke så svært at skifte adresse, da man kan gøre det ved at klikke ind på borger.dk. Her skal du bruge dit Nem-ID og logge ind med dit cpr nr. og kode, derefter vil der være en formular om adresseændring som du skal udfylde. Derudover er det også en god ide, hvis Post Danmark ved at du er flyttet, så du kan blive ved med at få post. Her kan du også meddele om din flytning online, og du skal også bruge Nem-ID. Ved at trykke her kommer du direkte hen, hvor du kan logge ind og registrere din flytning hos Post Danmark.

Når du skriver, at du skal flytte hjem til din kæreste og hans familie, tænker jeg også det måske kunne være rart og trygt for dig, at få en god snak med hans forældre om situationen. Hvordan det hele lige skal gøres og hvilke tanker I har om, at I nu skal bo under samme tag. Da de har tilbudt dig at bo hos dem, tror jeg på, at de er rigtig glade for dig, og jeg tror derfor også på, at de gerne vil hjælpe dig hvis der er nogle andre ting som du er i tvivl om i forhold til flytningen, og som dine egne forældre, af den ene eller anden grund måske ikke kan hjælpe dig med.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og ønsker dig held og lykke med flytningen. Jeg håber, at det bliver dejligt for dig at bo sammen med din kæreste og hans familie.

Bedste hilsner fra

Annika

Annikas billede
Annika har svaret på dette spørgsmål