Føler mig bare så anderledes!

brevkassespørgsmål

Føler mig bare så anderledes!

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 11 år 3 uger siden

Hej brevkasse: Jeg er en pige på 16 og når man er teenager, er det jo normalt, at der bliver meget snakket meget om sex, bliver drukket, måske taget stoffer, og røget. Jeg er kristen og det betyder en hel del for mig, og af egne holdninger og af min guds, vil jeg gerne vente med, at have sex til at jeg bliver ældre og måske endda gift. Jeg er single og har altid været det, men jeg går på efterskole og er ret populær der, men er på et fire-mand værelse, sammen med mine bedste veninder, og de har alle kærester og har haft sex. De har også været fulde og røget siden de var ca. 12 år. Og stoffer har de også prøvet. . Jeg har mange venner og jeg bliver også respekteret for den jeg er, men jeg føler mig bare så unormal, fordi at jeg ikke har prøvet det samme som dem, og også på brevkasse sider, som f.eks. denne, står der også alverdens problemer med hensyn til sex, stoffer, alkohol, og kriminalitet af unge i en alder af kun 12-14 år Jeg føler selv bare at det er de andre der er hurtigt ude, med at være "unge" og skulle spille voksne. Selvfølgelig er jeg også ung og flirter med drenge, tager til fester, går op i mode, og laver massere af sjove ting, men jeg føler bare stadig at jeg unormal! Er jeg det?? Og er det normalt at jeg tænker at det er for tidligt at gøre disse ting...?? P.s. Onani er noget som jeg gør, og det er jo normalt og det gør mange andre pige også, det ved jeg, men jeg føler mig bare så beskidt, klam og uren, når at jeg har gjort det!!!

Svar:

Kære du,

Tak for dit brev. Jeg kan virkelig godt forstå, at du synes det er svært at føle dig anderledes, og at det kan være svært i dag, hvor alt kan føles som om, at det skal gå så hurtigt, og at man skal have prøvet en hel masse, selvom man er meget ung. Du er slet ikke unormal, og jeg kan fortælle dig, at gennemsnitsalderen for "den første gang" i Danmark er 16,9 år.

Jeg har lyst til at fortælle dig, at jeg synes, det er rigtig stærkt af dig at holde fast i dig selv, selvom du oplever, at det kan være svært. Jeg vil også gerne sige til dig, at det heller ikke er normalt at have prøvet stoffer og have røget, siden man var 12 år. Her har du helt ret i, at de har været meget hurtigt ude.

Det er dejligt at høre, at du har mange venner og føler dig respekteret for den, du er. Jeg synes, det meget stærkt af dig at have mod nok til at være dig selv, også når det betyder, at man skiller sig ud fra de andre. For mange tager det mange år at kunne, og det er langtfra alle voksne, der mestrer det, så jeg synes, du skal være rigtig stolt af dig selv. Det er fedt at høre, at du flirter og går til fester osv., og jeg synes bare du skal fokusere på at være ung og have det sjovt med det.

Jeg synes, det er helt normalt, at du tænker, at det er for tidligt at gøre alle de ting. Jeg vil sige til dig, at det er meget forskelligt i hvilket tempo man hver især udvikler sig, og derfor kan nogle være klar til noget, der for andre virker som alt for meget. Mange unge føler sig usikre og føler, de skal leve op til en hel del, så du kan være ret sikker på, at de fleste er ret usikre, også selvom de virker som om, de har prøvet en masse. Mange har svært ved at finde og respektere deres egne grænser i teenageårene.

Jeg tror, at du vil være glad for, at du ventede, når du første gang går i seng med en. Uanset om det så først bliver på din bryllupsnat - husk på, det er dig, der skal have det godt med det, og dig, der vil huske det resten af livet. Du er bestemt ikke den eneste, der har taget det valg. Jeg kommer lige til at tænke på Lisa Kudrow, (Phoebe i Venner), som selv ventede, til hun var blevet gift.

I forhold til onani har du helt ret i, at det er helt normalt, og noget de allerfleste piger gør. Når du skriver, at du føler dig klam og uren bagefter, kommer jeg til at tænke på, om du har fået en religiøs opdragelse? I nogle religioner er der stor fokus på seksualitet og onani som noget beskidt, og hvis man får det at vide oft,e kan det ende med at blive en slags sandhed for en. Jeg vil i hvert fald understrege, at det kun er sundt og naturligt, at du lærer din egen krop at kende. Hvis du stadig synes det er svært, kan det måske hjælpe lidt at tænke på, at det er noget helt privat, som du ikke behøver dele med nogen. Du skal ikke stå til regnskab overfor nogen, det er bare noget dejligt, du har helt for dig selv.

Afslutningsvis vil jeg foreslå dig at prøve også at bevæge dig i nogle andre cirkler end lige skolen. Med det mener jeg for eksempel at gå i en kirke eller menighed for unge, så du kan få en oplevelse af, at der er flere andre som dig.

Husk på, det er ikke meningen, vi alle skal være ens.

Held og lykke.

Kærlig hilsen Lærke.