En sygdom?

brevkassespørgsmål

En sygdom?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 8 år 1 måned siden

Hej CH.

Et af mine venner har skrevet som jeg havde snakket med ham om, han har undværet nogen ting det er der hans skriver hans navn er M.

En ved navn Niels-Christian Svaret, fordi jeg tror er fordi jeg har ADHD og Autisme han virker meget sådan,

det er ikke kun i spil han gøre det generelt han har det sværet. Han bliver meget sur på alle ikke kun spil, hans reaktioner,

hvordan han snakker og hvordan han har det det virker ligesom, han bliver meget hurtig sur og kan slet ikke styrre sin agression,

tit ved han ikke selv hvad han siger nå han er sur men hans agression og hvordan han har det ude i den rigtige verden også, det tyder meget på han har noget.

Hilsen O.

Svar:

Hej O

Jeg kan godt huske spørgsmålet og svaret. Som jeg skrev sidst kan din vens agression ikke automatisk kobles sammen med hverken ADHD eller autisme. Jeg kan selvfølgelig heller ikke sige at din ven ikke lider af enten autisme eller ADHD, men det kræver bare meget meget mere end agression i spil eller i det virkelige liv at stille den diagnose.

Agression er ofte et udtryk for afmagt...altså at man føler sig så presset at man ikke kan handle logisk, roligt eller rationelt. Nogle mennesker kan også blive voldsomt agressive hvis de går og tumler med nogle svære tanker eller er kede af det. Og sådan kan der være mange forskellige årsager.

Jeg kan godt forstå hvis du undrer dig og er bekymret over din vens agressive adfærd, og derfor synes jeg også det er fedt at du skriver og spørger ind til det. Nu ved jeg ikke om du har snakket mere med din ven om det her eller om du "bare" har sagt det her med ADHD eller autisme som en bemærkning. Hvis ikke du har snakket lidt mere om det med din ven kan du måske overveje at spørge ham hvad han selv tænker og om han selv er bekymret. Hvis han er kan han overveje at kontakte sin læge og fortælle om sin bekymring, og så kan lægen meget bedre vurdere hvad det handler om ud fra en god snak med din ven. Det er ikke fordi lægen kan bare kan fastslå noget ud fra en enkelt samtale med din ven, men lægen kan vurdere om der måske kan være grund til at din ven kan have gavn at at blive undersøgt nærmere, med henblik på at han kan få noget hjælp at kontrollere sit temperament.

Men jeg tænker at det første skridt må være at spørge lidt mere ind til din ven.

Held og lykke med det

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål