Dårlig karaktere, skole osv..

brevkassespørgsmål

Dårlig karaktere, skole osv..

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej cyberhus.. Jeg går i ottende klasse og er 14 år. Vi nærmer os i slutningen af året, og det er tid til at give karaktere..Jeg er bare bange for jeg ved, at jeg ikke får gode karakter. Første gang vi havde skolehjemsamtale var i december hvor lærerne sagde at jeg blev uddannelsparat, men at jeg ikke bliver hvis jeg ikke er aktiv i timerne. Og det er jeg slet ikke, og jeg har først lige nu taget mig sammen, men vi har slet ike næsten haft tid til at forbedre mig. Og jeg er slet ikke aktiv, og jeg bliver ikke uddannelsparat for jeg er slet ikke aktiv.. Mine forældre bliver rigtig sure og de konfeskerer alt for mig - mobil, osv... er så hårdt presset.

Vh den bekymret pige....

Svar:

 Hej bekymrede pige

Jeg kan godt forstå, at du føler dig presset og er bange for, hvad fremtiden bringer. Ikke nok med, at du er presset i forhold til karaktererne, men så er der også et pres på dig, fordi du måske ikke bliver erklæret uddannelsesparat, og fordi dine forældre har truet med at tage din mobil og blive sure, hvis du ikke klarer dig godt. Det lyder hårdt.

Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at du ikke er alene. Desværre er der rigtig mange, der føler sig meget pressede, når det bliver tid til at få karakterer. Der kan gå konkurrence i det, hvor man sammenligner karakterer, og mange føler, at de skal præstere og er bange for, om de ikke klarer sig godt nok. Her er det vigtigt at huske på, at man godt kan være dygtig, selvom man ikke får gode karakterer. Måske er man ikke så dygtig til det faglige, men så er man sikkert god til noget andet, for eksempel er man måske en rigtig god ven. Andre kan have eksamensangst, og så går der en klap ned, når de er til eksamen, hvilket måske resulterer i, at de ikke får den karakter, de fortjener. Dermed sagt, at karakterer ikke er andet end tal. Det fortæller ikke, hvem du er, og om du er god eller mindre god.

Jeg forstår også godt, hvis du gerne vil gøre dine forældre glade og stolte ved at få gode karakterer. Men jeg tror, at du sagtens kan gøre dem stolte på mange andre måder end gennem karakterer. Det kan være, de bliver stolte, hvis du begynder at blive mere aktiv i timerne, eller hvis du begynder at bruge lidt mere tid på skolearbejde derhjemme. Så kan de i hvert tilfælde se, at du tager skolen seriøst.
Du skriver, du går i 8. klasse, hvilket får mig til at tænke, om det så ikke er helt nyt, at I er begyndt at få karakterer? For så skal du jo også lige lære det. Det er jo en stor og meget anderledes ting. Hvis du for eksempel ikke har været vant til at være aktiv i timerne og nu pludselig skal være det, så skal du jo lige lære det. Det tager tid at ændre en vane. Og for nogle kan det være svært at være aktiv i timerne, hvis de for eksempel er generte eller er lidt usikre på, hvad de skal sige. Så det betyder ikke, at du ikke er klog, bare fordi du ikke er så aktiv i timerne og ikke får høje karakterer.

Det lyder til, du gerne vil gøre en indsats for at blive mere aktiv i timerne og for at blive erklæret uddannelsesparat. Noget, du kan gøre, er at sætte lidt tid af hver dag, som du skal bruge på lektier og på at forberede dig. Det kan være en time, hvor du eventuelt sætter et stopur til, lægger telefonen fra dig og koncentrerer dig fuldstændig om dit skolearbejde den tid. Måske kan du inddrage dine forældre i det og på den måde vise dem, at du virkelig gør en indsats for at klare dig godt i skolen. Du kan også lave en aftale med dig selv om, at du mindst skal række hånden op én gang i hver time. Om det så er for at svare på noget, læren har spurgt om, eller om det bare er for at stille et spørgsmål, det er ligemeget.
Og ellers vil jeg foreslå, at du tager en snak med dine forældre og dine lærere, hvor du fortæller, at du har været presset, men at du har et ønske om at gøre en indsats det sidste stykke tid. Du kan spørge dine lærere om, hvad de kræver af dig, for at du bliver erklæret uddannelsesparat. Og så må du lytte til dem og gøre det, de fortæller. Jeg ved godt, det måske bliver hårdt, men heldigvis er det snart sommerferie, så du må prøve at holde ud lidt endnu J

Det sidste, jeg vil råde dig til, er at give den gas. Det er aldrig for sent at hanke lidt op i sig selv og begynde at bruge lidt mere tid og energi på skolen. Og hvis karaktererne ikke er så gode i år, så kan du måske have det som mål, at de skal blive bedre næste år. Du kan for eksempel udvælge nogle karakterer, som du vil arbejde med og så sætte nogle mål for dem. Hvis du for eksempel får 02 i matematik og 04 i engelsk, kan du sætte et mål om, at du vil have 04 i matematik og 07 i engelsk næste år.

Held og lykke med det.

Mange hilsner fra Ditte

Dittes billede
Ditte har svaret på dette spørgsmål