Betyder mit liv noget?

brevkassespørgsmål

Betyder mit liv noget?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Har et problem, jeg kan ikke holde mig selv, fra min bærbar hvor til det betyder Nørd, Jeg tror af min computer er mit liv, som det også er, og nogen gange ved jeg ikke om mit liv betyder noget, Jeg kan ikke Holde mig selv fra computeren, og jeg har flere gange op i mit liv prøvet af holde mig fra computeren og bare været sammen med vennerne men det hjalp ikke, efter en dag gik jeg tilbage til min computer, Nu har jeg aldrig nogen med hjemme ved mig, Ingen kærste, Engang som man kan kalde det havde jeg en, men hun blev sur på mig? :-( Ja som sagt jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved mit liv, flere gange har jeg tænkt på af blive cutter, skære i mig selv, men man tør det ikke når man kommer til stykket, I må meget gerne "prøve" få mig til af komme væk fra computeren, Altså give mig nogen gode råd, også svare, Hvad et liv betyder for sig selv. -ImCo-Gn

Svar:

Normal

false

DA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Hej ImCo-Gn.

Tak for dit spørgsmål til brevkassen.

Du skriver at du gerne vil have hjælp til at komme væk fra computeren og så vil du også gerne vide hvad dit liv betyder for dig selv. Jeg skal prøve at svare så godt jeg kan på dine spørgsmål.

Det lyder som om du er rigtig glad for at bruge tid ved din computer og det er heller ikke noget galt i. Vi har alle sammen ting som vi godt kan lide at bruge tid på. Nogle bruger f. eks al deres fritid på at spille fodbold og andre bruger meget tid på noget andet, - det kan f. eks være at spille computer. Men når jeg læser dit spørgsmål, kan jeg godt høre at det går dig på, at computeren fylder så meget i dit liv, så dine venner ikke kommer på besøg mere.

Jeg tænker, at der er flere ting du kan gøre for at komme væk fra computeren. Først og fremmest synes jeg det er vigtigt, at du fortæller dine forældre hvordan du har det, så de kan hjælpe dig med at ændre dine computervaner. Det kan være I skal lave nogle aftaler om, at du ikke skal sidde ved computeren mere end et par timer om dagen og så kan dine forældre hjælpe dig med at overholde de aftaler. Nu ved jeg ikke, om du også sidder ved computeren sent om aftenen, men hvis du gør, kan du aftale med dem at din computer skal stå hos dem om natten, så du ikke kommer til at sidde ved den, når du burde sove.

Du kan også prøve at lave nogle aftaler med dig selv om, at du et par gange om ugen ikke skal sidde ved computeren, men lave noget andet. Det kunne f. eks være at tage med nogle venner hjem, eller de kunne komme hjem til dig. Du kunne også overveje at begynde til en holdsport. På den måde, kommer du ud blandt andre på din alder og får skabt nogle venskaber ud fra en fælles interesse, som ikke har noget med computeren at gøre. Eller du kunne melde dig ind i en ungdomsklub. Det kan være at der allerede er nogle af dine kammerater som kommer i klubben? Ellers kunne du spørge dem, om de kunne tænke sig at starte i klubben sammen med dig.

Du skriver, at du også har overvejet at blive cutter, men at du ikke tør når det kommer til stykket. Og det er kun godt. Det er sådan at mennesker der skærer i sig selv, ofte gør det for at smerten indeni, bliver lettere at klare. Man kan sige de prøver på at overføre smerten til armen, eller det sted de skærer i sig selv. Men det hjælper bare ikke rigtig på selve problemet og faktisk bliver det bare endnu værre af det.

Den bedste er at få snakket med nogle voksne om det og prøve at lave om på nogle af de mønstre du har med computeren. Det kan godt tage lidt tid, men nu har du allerede startet på det og det er super.

Jeg har givet dig et par ideer, som jeg synes du skal prøve af, men husk også at der er andre voksne som måske har flere ideer du kan bruge. Prøv for eksempel at fortælle din lærer hvordan du har det og om han/hun har nogle andre ideer.

Med hensyn til dit spørgsmål om hvad livet betyder, så kan jeg ikke give dig et præcist svar, da det er forskelligt fra person til person. Nogle mennesker vil sige at det er de små ting i hverdagen der gør livet værd at leve, - det kan være alt fra at solen skinner, til at gå tur med hunden, eller spise aftensmad med hele familien. Andre mennesker vil sige at det gode liv handler om at være glad for sin skole eller sit job.

Man vil altid kunne finde nogle ting, som man synes at man kunne være bedre til, men det betyder ikke, at ens liv ikke er noget værd. Der er heller ikke noget unaturligt i, at man har perioder hvor man er træt af det hele, eller tvivler på om man får mest muligt ud af sit liv. Jeg tror faktisk at det er de færreste der vil sige, at deres liv var perfekt hele tiden. Og jeg synes heller ikke, at man behøver være glad hele tiden, for at kunne sige at ens liv et noget værd. Hvis du mærker efter, vil du helt sikkert også kunne finde nogle ting i dit liv, som gør dig glad og som du ikke vil undvære. Altså ting, som gør dit liv noget værd.

Jeg synes du skal prøve at snakke med dine forældre om hvad det gode liv er. Så kan I sammen finde ud af hvilke ting, der er med til at gøre dit liv til noget helt særligt. Hvis du synes det er svært at snakke med dine forældre om, kan det være at der er en anden voksen, som du kan snakke med? Ellers er du velkommen til at logge på chatten her i Cyberhus. Den har åben mandag til torsdag kl. 14-19.

Venlig hilsen

Nina