Tanker om ekskæreste

brevkassespørgsmål

Tanker om ekskæreste

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 4 år 7 måneder siden

Hej

Jeg er en pige på 19 år, som har en masse ubehagelige tanker og drømme om min ekskæreste.

Forhistorie: Vi blev kærester, da jeg var 14 år og slog op, da jeg ca. var 16 (så efter knap to år). Han var min første forelskelse, og mine følelser var ekstreme for ham. Jeg var sygeligt betaget af ham, mens han godt kunne snakke ned til mig (bl.a. kritisere min måde at snakke med folk på, mine bryster, min dansestil, min make up mm.) Konstant følte jeg, at jeg skulle leve op til det perfekte kvindebillede han havde. Når vi havde sex var jeg optaget i at tilfredsstille ham og overskred egne grænser for at han kunne få nydelse. Efter vi slog op, sås vi stadig i ca. 1,5 år. Og det var i den periode, det for alvor gik galt og sled på mit selvværd. Vi sås måske hver 2. uge, snakkede og skrev hver eneste dag i den periode og havde sex og lavede kæresteting. Men vi var ikke kærester - han flirtede, havde sex og kyssede med andre piger sideløbende med mig. Og jeg følte mig konstant som et nul, og at det var mig der ikke var god nok for ham. Han udnyttede mig til sex og samvær når han kedede sig - og fik meget af min hjælp til afleveringer og eksamener. Hver gang jeg brød sammen og spurgte om, hvorfor han ikke ville være kærester med mig, kom han med en undskyldning “jeg er ikke klar til at binde mig, men du er den perfekte kæreste”. I denne periode prøvede jeg utallige gange at forlade dette usunde forhold, men han stoppede mig hver gang. Til sidst, da han fik en ny kæreste blev jeg nødt til at droppe kontakten fuldkommen. Det er nu 1,5 år siden nu. Jeg har fået VERDENS bedste kæreste, som er så behagelig og omsorgsfuld, men mine tanker kredser stadig på min eks dårlige opførelse overfor mig, og jeg har stadig så dårligt selvværd. Jeg lever i et bur er nedværdigende, selvdestruktive og væmmelige tanker og drømme om min eks som træder på mig og har magten over mig. Jeg har ikke fundet fred med det, og føler mig så dum. Har i nogle gode råd til hvordan jeg opbygger mit selvværd, nyder mit skønne og sunde forhold med min kæreste og glemmer alt det dårlige der er sket i fortiden?

Knus

Svar:

Kære du.

Lad mig starte med at sige, at det er så godt at høre, at du kom ud af det forhold, og at du har fundet dig en kæreste nu, som behandler dig godt og med respekt. Det kan være så svært at komme ud af sådan nogle relationer, fordi man ligesom dig ofte har så stærke følelser for det her menneske også selvom, at de ikke er gode ved og for en selv. Så stærkt gået og kæmpe stort tillykke med din nye kæreste!

Når det så er sagt, så er det nogle gange svært at slippe sådan et forhold helt, også selvom at man ikke er i det længere. Der kan virkelig sætte sig nogle spor, som hænger ved, ligesom du oplever det. Det er super frustrerende, men desværre nok også okay almindeligt, hvis man har været i et turbulent forhold. Det kan måske også være noget, som er blevet "vækket" lidt i dig igen, nu hvor du er i et nyt forhold. Nogle gange kan man komme til ubevidst at være sådan på vagt overfor, om et nyt forhold udvikler sig ligesom det gamle gjorde.

Men det er ikke noget, som man bliver nødt til at blive ved med at leve med, men det kræver nok, at man får bearbejdet den her ubehagelige periode rigtig godt, før man er i stand til at slippe det helt. Jeg tænker derfor på, om du har snakket med nogle om dit tidligere forhold? Det kan være familie, veninder eller måske din kæreste? Det kan virkelig tit hjælpe rigtig meget at få sat ord på tingene, fordi det også hjælper en med selv at reflektere over den her oplevelse.

Nogle har også rigtig god gavn af at snakke med en, som de ikke kender. Det kan f.eks. være en psykolog eller en terapeut, og måske endda en, som ved meget om parforhold, og hvordan man får bearbejdet usunde parforhold. Alternativt kunne det måske også være rart at snakke med en af vores rådgivere i vores 1-1 chat og se om det kan hjælpe ift. at få bearbejdet de svære ting, som stadig hænger ved.

Du skriver også, at du gerne vil have lidt råd til, hvordan du kan løfte dit selvværd. Her tænker jeg, at det måske kan hjælpe at gøre en del ud af at rose dig selv, og at fokusere på de sider ved dig selv, som du holder af. Nogle skriver sedler, som de f.eks. hænger på spejlet eller har i en æske, andre står i spejlet om morgenen og siger nogle gode ting til sig selv, inden de går ud af døren, og andre gør måske noget helt tredje, som hjælper dem med at lære at elske sig selv. På den måde kan det måske kræve, at man prøver lidt forskelligt, før man finder ud af, hvad der hjælper en selv.

Det her minder mig lidt om en oplevelse, jeg engang havde, og jeg håber, at det er okay, at jeg deler den med dig. Til et foredrag tog foredragsholderen en 100 kr seddel og spurgte salen, hvor mange der ville have den, hvor alle selvfølgelig rakte hånden op. Så foldede han den og stillede det samme spørgsmål, og alle rakte igen hånden op. Og sådan forsatte han. Han krøllede den, trampede på den og sagde grimme ting til 100 kr sedlen, og blev ved med at spørge om vi gerne ville have den, og alle blev ved med at række hånden op. Til sidst så spurgte han en, hvorfor hun gerne ville have den, og så sagde hun, at den var jo stadig 100 kr værd. Og det var hans pointe. At uanset hvad folk gør mod os mennesker af trælse ting, så bliver vi ikke mindre værd. Det siger intet om os og vores værdi, hvad andre gør mod os, men det siger noget om dem, som gør de ubehagelige ting. Og det er det samme her.

Jeg ved godt, at sådan en historie ikke løser dit problem eller gør tingene nemme, men jeg håber, at det måske alligevel hjælper lidt at få sat et billede på det, for du er ikke mindre værd, fordi du har været udsat for de her ting og det her forhold. Og det ved du måske også godt inderst inde, men nogle gange kræver det hårdt arbejde at tro på det igen, hvis man først har været helt nede i kulkælderen.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, og at du snart kan få lov at lægge det her forhold fuldstændig bag dig og bare nyde nutiden med den nye kæreste. Jeg ønsker dig alt det bedste, og sender en virtuel krammer din vej.

Mange varme hilsner

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål