Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Tænder

brevkassespørgsmål

Tænder

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej.

Jeg har haft en periode i mit liv hvor jeg ikke har passet godt på mine tænder og glemt at børste tænder om aften. Har kun gjort det om morgen. Men mine tænder er blevet lidt gule i det. Kan jeg nå og redde mine tænder til de kan blive hvide igen på nogen måde? eller skal jeg bare lære at leve med det

Har også tænkt at gå op til tandlægen for at prøve det der blejning til tænderne? er det godt.

.

håber du kan besvare mit spørgsmål

MVH Sarah

Svar:

Hej Sarah

Tak for dit spørgsmål. Det er svært at svare dig på dine spørgsmål om tandfarven uden at jeg har haft en chance for at se dine tænder.

Som udgangspunkt tænker jeg, at det er usandsynligt, at dine tænder er blevet gule af at du "kun" har børstet tænder een gang dagligt. Så for at svare på dit spørgsmål må jeg skrive noget om tændernes farve:

Tændernes farve ændrer sig langsomt med alderen. Alle menneskers tænder bliver mørkere med alderen. Dels fordi tændernes nerve fylder mindre indeni og fordi tænderne optager farve fra det du spiser og drikker. Disse første to ting kan du ikke gøre noget ved. Hvis den periode du skriver om, har været længe, så kan det selvfølgelig godt være at dine tænder har fået en lidt mørkere farve. Jeg tænker, at det måske også er, fordi du ser på dine tænder på en anden måde nu, end før?

Farve fra mad og drikke kan også sætte sig udvendigt på dine tænder. For eksempel farve fra kaffe, te, cola, rødvin, lakrids, tobak (hvis du ryger). Jo ældre folk er, jo mere af den slags, der farver, får man som regel. På den måde er det muligt, at du har nogle ydre misfarvninger siddende på dine tænder. Dem kan du ikke selv fjerne, men det kan din tandlæge gøre for dig, det hedder en tandrensning. Når du har fået renset misfarvningerne af, kan du holde dem nede ved at børste grundigt 2 gange dagligt med tandpasta. Tandpasta indeholder et let slibemiddel, der ikke skader tænderne, men som gør det lidt lettere at holde misfarvningerne nede.

Jeg tænker, at det er en rigtig god ide for dig at få en tid hos din tandlæge. Spørg om det samme, som du har spurgt mig om. Prøv at se, om det hjælper med en tandrensning.

Du spørger også om tandblegning. Tænderne kan gøres hvidere ved at blege med kemikalier ind i tanden. Men eftersom tænder er hårdere end stål, så er det svært at få noget ind under de yderste hårde lag, der kan gøre noget ved tandens farve - uden at ødelægge overfladen...

De forskellige blegemidler, man kan købe til hjemmeblegning - men også dem tandlæger bruger - er stærkt ætsende og laver hos mange mennesker permanente skader på tænder og tandkød. De fleste tandlæger fraråder tandblegning. Alle forskerne gør det. Og desuden er det altså ikke ret meget hvidere, man kan gøre tænder med blegning. Så det vil jeg ikke anbefale dig.

Mit bedste råd til dig er at booke en tid hos tandlægen og spørge om tingene der.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål