Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Skæve tænder

brevkassespørgsmål

Skæve tænder

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej brevkasse :) Jeg har ret skæve tænder, mine fortænder ligger lidt ind over hindanden. Jeg har været til tandlæge så de kan fortælle mig om det er nødvendigt med bøjle, men det siger de det ikke er. Men betyder det så at jeg ikke MÅ, kan jeg godt gå til tandlægen og sige at jeg VIL have bøjle. Min mor siger at de ikke vil give bøjle på når man kun har små fejl på grund af pengene. Vil det overhovedet hjælpe at få bøjle på når ens tænder ligger indover hindanden eller er det kun når man har under eller overbid? Tak på forhånd :)

Svar:

Hej pige 14 år

Tak for dine spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil vide, hvad der kan lade sig gøre med hensyn til dine skæve tænder.

Som du allerede selv har fundet ud af, så vurderer tandlægerne om det er "nødvendigt" at rette dine tænder eller ej. Og nej, man kan ikke sige at det kun er overbid eller underbid der kan blive rettet.

Kommunerne skal tilbyde gratis tandpleje til alle børn og unge - og det gælder også tandretning. MEN med hensyn til tandretning er det sådan, at du kun har "ret" til gratis tandretning, hvis dine tænder / kæber er skæve på en måde, du kan tage skade af det (på langt sigt).

Din mor har ret i, at det med pengene selvfølgelig betyder noget. Altså forstået på den måde, at hvis alle børn og unge, der har noget skævt med tænderne, skal have rettet tænder, så er det dyrt for kommunerne. Men der er også en anden ting i det. Nemlig det, at meningen med den gratis tandbehandling for børn og unge er for at hjælpe dem til sundere tænder. Og man dels kan tage skade på tænderne af at få dem rettet. Dels er der nogen, der bliver rigtig trætte af bøjlerne og vil have dem af i utide. Og så har man også gjort mere skade end gavn.

Jeg vil foreslå dig at snakke dit ønske om tandretning godt igennem med dine forældre. Altså finde ud af hvor vigtigt det er for dig at få bøjle - og om dine forældre vil støtte dig i ønsket.

Hvis I er enige vil jeg foreslå jer at booke en tid hos en kommunens tandretningsspecialist. Din almindelige tandklinik kan hjælpe dig med at få det gjort.

Tag dine forældre (eller den ene) med Det er godt at der er en voksen, der kan hjælpe dig med at stille spørgsmål og høre, hvad der bliver sagt. Og det fortæller også specialisten, at I mener det alvorligt!

Og bed så specialisten om at se på din tandstilling og bagefter forklare jer, hvordan det er med dine muligheder for at få gratis tandretning. Og også hvad det eventuelt er for en slags behandling, de kan tilbyde dig.

Hvis specialisten ikke vil tilbyde dig en bøjle, kan du få at vide hvad det vil koste at få rettet tænderne hos en privat specialist og du kan få at vide, hvor du kan finde sådan een.

Og så må du jo sammen med dine forældre finde ud af, om I vil betale.

Du kan bladre tilbage i brevkassen her, så vil du finde en del spørgsmål om skæve tænder og bøjler - dem kan du også læse og se, om der står noget, du kan bruge til noget.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, tandlæge