Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

for pinligt...

brevkassespørgsmål

for pinligt...

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Det er simpelthen for pinligt, men here goes....Jeg var sammen med en pige i går og vi lå og snavede for første gang hjemme hos hende. Hun er vil lækker og populær på skolenh.

Lige pludselig rejser hun sig op og siger at jeg stinker ud af munden. Jeg ved ikke om hun blev sur, men det var pinligt af h. til. Jeg synes ikke selv jeg lugter ud af munden, men kan man godt lugte det selv. Hvad skal jeg gøre for jeg er ret vild med hende og vil ikke have at hun slår op..

Hmmm

Svar:

Hejsa

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at det er vigtigt for dig at finde ud af, hvad du kan gøre for ikke at lugte ud af munden.

Hvis lugten kommer fra munden, er det dine mundbakterier der laver den. Og så er det fordi du lader bakterierne sidde i fred på dine tænder. Gamle bakterier og rester af mad mellem tænderne kan godt lugte meget. Og man kan ikke selv mærke det, fordi man er blevet vant til smagen og lugten.

Og hvad kan du gøre? Du kan øve dig i at fjerne alle de bakterier, der sidder på dine tænder, når du børster dem.
Og hvordan kan du vide, om du har fået tænderne børstet rene? Skrab med en negl på tænderne. Når du har børstet tænderne helt rene, kan du ikke skrabe noget af.

Hvis du ikke kan få lugten til at gå væk hurtigt, vil jeg foreslå, at du går hen hos din tandlæge og beder dem om hjælp. Hvis du er god til at børste dine tænder rene, kan lugten også komme fra maven. Så er det måske din læge, du skal snakke med.

Og til sidst: når du skal være sammen med din kæreste, kan du jo børste tænderne med tandpasta lige før du skal møde hende. Så lugter du af tandpasta ud af munden...
Jeg håber du får styr på det og beholder kæresten .

Håber det hjælper...

Venligst

Niels

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål