Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Min kæbe

brevkassespørgsmål

Min kæbe

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej brevkasse, lige før sommerferien skete det mest utænkelige. jeg tyggede på sådan et mega hårdt tyggegummi, og lige pludselig sagde min kæbe en underlig lyd. det var som om kæben gik 'af led', jeg døjer stadig meget med den og det går mig på. mine forældre spurgte min læge om hvad man kunne gøre ved det, han sagde at jeg skulle bestille tid hos tandlægen, og det gjorde jeg så, jeg har fået en tid ( tirsdag ) jeg er bare nervøs for, hvad tandlægerne vil gøre ved min kæbe ( tror der er hold i kæben, hvilket min far også tror ). kan tandlægerne gøre noget ved det?

Svar:

Hej pige, som spørger om din kæbe

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan desværre ikke så godt svare dig på, lige præcis hvad der er galt med dig. Dels fordi jeg ikke har set på din kæbe og dels fordi du ikke skriver konkret, hvordan du døjer med din kæbe.

Men jeg kan starte med at sige til dig, at det er meget fornuftigt af dig at tage til tandlæge. Det er tandlæger, der har mest forstand på kæbeled.

Jeg kan godt prøve at gætte lidt på, hvad det er du har problemer med - og jeg kan fortælle dig noget om kæbeleddet. Så kan du bruge det, når du skal snakke med din tandlæge.

I kæbeleddet har man en slags stødpude af brusk. Bruskpuden følger med når kæben bevæger sig – for eksempel når du gaber og taler og spiser. Hvis bruskpuden ikke følger med, knækker det i kæbeleddet. Hos nogen gør det ondt, når det knækker. Hos nogen ”låser” musklerne omkring leddet – og så kan man ikke rigtig gabe eller lukke helt sammen. Nogle børn og unge siger, det føles som om noget er kommet i klemme lige foran øret.

Man kan være heldig, at det holder op igen af sig selv hurtigt. Men som regel er det sådan, at hvis bruskpuden har taget skade, så kommer den aldrig til at fungere helt igen.

Heldigvis holder problemerne op efter et stykke tid. For nogle måske ½ år, for andre længere. Det holder op både fordi man vænner sig til at holde op med at gøre de ting, der får det til at knække. Og så fordi det faktisk bliver bedre. Men indtil det holder op, kan man have rigtig mange problemer med kæben.

Man kan ikke reparere bruskpuden igen. Eller sætte den på plads. Desværre.

Hvis det gør meget ondt kan du få lavet en bidskinne, som du skal sove med om natten. Hvis den virker godt, holder det op med at gøre ondt. Til gengæld kommer det tit til at knække noget mere – specielt om morgenen.

Så det er altså meget sandsynligt, at du kommer til at bøvle med det i et stykke tid. Heldigvis er det altså ikke en farlig sygdom.

Så kan det være du tænker, hvorfor det lige er sket for dig? Det kan jeg ikke svare på. Men jeg kan fortælle dig, at det kan komme af mange forskellige ting. Et slag på kæben (for eksempel en bold i hovedet eller et fald) eller hvis man tygger på noget meget hårdt. Hvis man har vaner, hvor man trykker på sin kæbe – for eksempel: sove på maven, tygge meget tyggegummi, sidde meget med hagen i hænderne (i skolen eller når man læser) eller skære meget tænder.

Det kan være du har haft en svaghed i dit led. Og det kan altså være fordi du har generet dit kæbeled med de vaner, du har i det daglige.

Snak med din tandlæge om det. Måske skulle du få checket din ryg (og skuldre og nakke) for muskelspændinger. Det er meget tit sådan, at børn og unge, der har problemer med kæbeleddet, også har problemer med deres ryg.

Held og lykke

Niels Hansen
Tandlæge