Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Mellemrum fra bideskinne??

brevkassespørgsmål

Mellemrum fra bideskinne??

brevkassespørgsmål af
Lily
15 år
Oprettet 7 år 10 timer siden

Hej

jeg er 15 og for en 1,5 måned siden fik jeg en bidskinne, da jeg presser tænder om natten. problemet er at jeg i forvejen havde et mikro mini mellemrum mellem mine fortænder, men siden jeg har fået min bideskinne, er det som om mellemrummet er blevet større?? Jeg har kigget flere billeder igennem før jeg fik bøjle på så jeg er sikker på at det ikke bare er noget jeg forstiller mig.

skal jeg snakke med min tandlæge og kan hun lave en bideskinne som får mit mellemrum rykket sammen igen?

Mvh mig

Svar:

Hej pige 15 år

Tak for dit spørgsmål om mellemrum på grund af bidskinne.

Det er et interessant spørgsmål, du stiller. Og det korte svar er selvfølgelig, at du skal snakke med din tandlæge om det.

Det næste aspekt er jo, hvad der kan gøres ved det. Bidskinner flytter lidt på tænderne - både fordi en skinne aldrig nogensinde vil kunne passe 100 % til dine tænder. Og fordi du presser på dine tænder, når du sover. Normalt betyder det dog ikke at tænderne flytter sig synligt, men åbenbart i dit tilfælde.

Umiddelbart tænker jeg ikke, at der kan laves en ny bidskinne, der presser tænderne sammen. Der findes godt nok computerprogrammer, hvor man bruger plastikskinner til at flytte på tænderne. Men det er de færreste tandlæger, der har adgang til programmet og en maskine, der kan lave skinnerne.

Jeg tænker, at du kunne prøve at undvære din bidskinne i en kort periode for at se, om tænderne flytter sig sammen igen. Og først når de så har flyttet sig, kan der laves en ny skinne. Og der er ingen garanti for, at den nye skinne ikke også kan flytte lidt på tænderne!

Noget andet er, at tænder altså flytter på sig - hele livet. Med andre ord er dine mellemrum ikke fuldstændig konstante. De kan påvirkes af tandskæren / tandpres og en bidskinne og så af at du vokser - og det bliver du ved med til du er oppe i starten af 20'erne. Og sådan er det faktisk. Måske kan du blive tvunget til at vælge - eksempelvis om du vil have en bidskinne og dermed et lille mellemrum eller om du vil undvære skinnen og have det mellemrum, naturen bestemmer?

I forhold til det, så vil jeg foreslå dig at tage en snak med din tandlæge om nødvendigheden af at have en skinne. Det er jo ikke sådan, at en skinne kan kurere dig for at presse tænder. Prøv at læse mine svar om bidskinner i brevkassen for nylig "Min kæbe" med henvisninger til andre svar. Tidligere troede man, at bidskinner kurerede tandpres og tandskæren. Det ved man nu, at de ikke gør. Til gengæld ved man, at der ofte er sammenhæng mellem tandpres og tandskæren og muskelspændinger i nakke/skuldre/ryg. Så måske kan du nedsætte dit tandpres på helt andre måder?

Som du kan se er der mange forskellige indgangsvinkler til, hvad der er "det rigtige" at gøre.

Men det rigtige sted at starte er at snakke med din tandlæge.

Held og lykke med at finde ud af det

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål