Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

En Masse Tandproblemer! :(

brevkassespørgsmål

En Masse Tandproblemer! :(

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

Hej, jeg ved ikke, om jeg er for gammel til at bruge brevkassen, men håber du vil svare på mine spørgsmål. Først nogle af de lidt dumme: Jeg bruger tandtråd hver dag, to gange om dagen i forbindelse med tandbørstning. Men jeg er i tvivl om, hvorvidt det gør en forskel? Min kæreste siger det bare er en skrøne og at tandbørsten jo taget det. Der sidder aldrig noget imellem mine tænder, men jeg gør det dog trofast alligevel. Har det noget at sige? Og er det rigtigt at man skaber mellemrum mellem sine tænder ved at bruge tandtråd?? Derudover nogle lidt mere tekniske spørgsmål. Mine tænder er (selvom der ikke er mellemrum mellem nogen af dem) utrolig skæve. Overbid - eller underbid? Mener tandlægen sagde, jeg havde overbid, men det betyder i hvert fald, at jeg bider mig i ganen med undermunden. Mine kindtænder er ligesom væltet ibagerst i munden og lægger med tyggefladen ind mod tungen, både i over og undermund. Jeg har haft bøjle som barn og ung teenager, men de er faldet tilbage (Hvorfor sker det???). Nu vil jeg gerne vide om det er rigtigt, at man ikke kan få bøjle, når man er over 18? Skal man virkelig have en operation? Det er til stor gene, jeg får ondt i tungen, sår i ganen og hovedpine. Kan jeg slet ikke få en bøjle/skinne at sove med, der kan rette det op? Eller er en operation eneste udvej? Og - er der andet, jeg bør vide om det at have så skæve tænder?

Svar:

Hej pige 19 år

Tak for dine spørgsmål - og der var jo nogen stykker. Jeg prøver at svare dig, så godt jeg kan.

Først tandtråden: Inde i midten af mellemrummet mellem 2 tænder kan man ikke få tandbørsten ind. Det betyder, at hvis du ikke bruger tandtråd, så sidder der en permanent bakteriebelægning derinde. Hvis du børster godt rent med tandbørsten, så er det ikke ret meget, der sidder der, men alligevel. Så kommer spørgsmålet, om det betyder noget? Det gør det for mange. Prøv at lade være med at bruge tandtråd i 1 uge. Og se så om det bløder fra tandkødet, når du går i gang igen. Hvis det gør det, så gør det en forskel for dig. Et normalt tandlægeligt råd er at bruge tandtråd 2-3 gange ugentligt. Det handler om, at bakteriebelægningen tager nogle dage om at blive dannet. Men igen - det er forskelligt hvordan tænderne sidder i forhold til hinanden og hvor meget plads der er til bakterierne og hvor hurtigt belægningerne formes. Men det skader ikke at bruge tandtråd, hvis du gør det rigtigt - og det vil sige uden at "skære" dig selv i tandkødet med tråden.

Så er der spørgsmålene om dit bid. Du stiller mange og meget forskellige spørgsmål, som det er svært at svare sikkert på, når jeg ikke har set dine tænder. Men jeg prøver:

Det lyder, som om du har problemer med dit bid. Der er nogen slags overbid, hvor man "bider sig selv" i tandkødet, når man bider sammen. Det er forskelligt, om det betyder noget. Og man kan ikke forudse mens man er ung, om det på langt sigt kommer til at give problemer for tandkødet. Men jeg tænker, at eftersom du får sår i ganen af det, så har du allerede problemer.

Du har fået rettet tænder og du undrer dig over, at tænderne har flyttet sig "tilbage" igen bagefter. Det sker nogen gange - og kan handle om mange forskellige ting. Måske har du et stædigt vækstmønster, hvor dine kæber helst vil vokse på en bestemt måde. Og så går det ud over tandstillingen. Måske fik du ikke rettet dine tænder helt færdige. Eller måske brugte du ikke dine "hold-fast-bøjler" bagefter længe nok bagefter.

Men du kan sagtens få rettet tænder, selv om du er voksen. Spørgsmålet er bare, om du selv skal betale - og det kan være meget dyrt og det kan også betyde, at du skal rettes "forfra" een gang til - eller at en kombination af bøjler og operation er nødvendigt, hvis dine tænder skal blive stående. Og nej, jeg tænker ikke, at der findes en natbøjle, der kan fikse det!

Tandretning for voksne er gratis, hvis behovet skyldes, at du vokser helt specielt. Du kan henvende dig to forskellige steder for at finde ud af det: det ene sted er din voksentandlæge. Stil samme spørgsmål som til mig. Han eller hun har så mulighed for at henvise dig til en specialist, der kan fortælle dig om behandlingsmulighederne og om der er mulighed for, at det kan være gratis for dig. Du kan også selv bestille tid til en samtale hos en specialtandlæge i tandretning (det hedder det).

Tag en fornuftig voksen med, så du bagefter har nogen at snakke med om, hvad det var specialisterne sagde.

Det er iøvrigt muligt, at din gamle skoletandlæge har dine gipsmodeller stående. Prøv eventuelt og tage forbi og spørg om det. Det kan vise noget om, hvordan dine tænder så ud før og efter tandretningen i skoletiden og det kan specialisten godt være interesseret i at finde ud af. Der kan også være gamle fotos i din journal, som du kan tage med. Du har ret til at få dem med!

Og held og lykke med at finde ud af tingene.

Niels Hansen, tandlæge