Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Emaljefejl

brevkassespørgsmål

Emaljefejl

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 8 år 3 uger siden

Hej!

jeg er meget ked af mine tænder! Jeg har lige siden jeg blev født haft små emaljefejl lidt rundt omkring på mine tænder... Især på det yderste af mine ovre og nedre fortænder! Det har dog aldrig været et alvorligt problem, da mine emaljefejl blot er lys gule... næsten alle mine tænder er dog også lidt gulige...

Jeg har før i tiden skulle gå til tandlæge hver 3. Måned, for at være sikker på at det hele var fint. Men nu har jeg skiftet tandlæge pga. Skoleskift og de siger at det slet ikke er nødvendigt og nu skal jeg kun til tandlægen ca 1 gang om året, hvis ikke sjældnere! Det er super træls at jeg ikke kan regne med hvornår jeg skal til tandlæge og at jeg ikke kan spørge om de ting jeg har brug for at vide, når det er nødvendigt...

Mit spørgsmål er egentlig bare om jeg kan gøre noget for at afblege mine tænder selv uden at skade dem?

Svar:

Hej Laura 13 år

Tak for dine spørgsmål om emaljefejl, tandfarven på dine tænder og om, hvor tit det er "nødvendigt" at gå til tandlæge.

Jeg vil gerne starte med det sidste. Hvis nye tænder har emaljefejl, som du beskriver, så kan der være en risiko for, at der går noget i stykker på dem. Derfor vil de fleste tandlæger foreslå, at tænderne får ekstra fluorpenslinger og bliver set på ofte de første år, de er i munden. Efter nogle få år hærder pletterne og på et tidspunkt er de lige så sunde og stærke som tænder uden pletter. Og dermed er der ikke nogen særlig risiko for, at der bliver probemer med dem - og derfor ikke behov for at få set på dem ofte. Du beskriver godt, hvordan dine pletter ser ud og hvor de sidder - og jeg tænker, at den slags emaljefejl er der ingen risiko ved at have. Det vil også være nemt for dig selv at opdage, hvis der sker noget med dem, fordi de sidder på de forreste tænder.

Hvis du iøvrigt ikke har problemer med dine tænder eller dit tandkød, så er eet årligt tandlægeeftersyn rigeligt. I rigtig mange kommuner går de sunde børn og unge kun til tandlæge hver 1 1/2 - 2 år, det er noget sjældnere end dig.

Disse ting bør din tandlæge diskutere med dig, når du er til tandeftersyn. Og du har ret til at stille spørgsmål og også for eksempel at ønske dig at komme lidt tiere, hvis du gerne vil. Jeg vil foreslå dig at spørge din tandlæge om tingene næste gang du kommer til tandlæge. Hvis du ikke kan vente, så gå hen og spørg dem med det samme. De er vant til at skulle svare på spørgsmål fra børn, unge og deres forældre, så de vil helt sikkert også gerne også svare dig. Og så kan du jo teste den viden, jeg har givet dig i mit svar og se, om du får nogen svar, der ligner mine.

Så er der spørgsmålet om blegning. Mit råd til dig er at lade være. Det har jeg fornylig skrevet et langt svar til en anden pige om her i brevkassen. Du finder spørgsmålet og svaret i tandlægebrevkassen. Sådan som du er, har naturen lavet dig - og det er dyrt, svært, bøvlet og usikkert om du kan få lavet om på det med godt resultat.

Prøv at læse svaret fra 14.2.2016  i år.

Held og lykke med tænderne

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål