Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Elektrisk eller normal?

brevkassespørgsmål

Elektrisk eller normal?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hejsa. hvad er bedst at bruge? elektrisk tandbørste eller en normal en. Som ikke er elektrisk, vær sød at skrive hvorfor hvis du kan..

Svar:

Hej dreng
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå det kan være svært at vide hvad man skal tro med alle de reklamer, der allesammen påstår, at lige netop deres tandbørste er den bedste.
Det en tandbørste skal kunne er at børste bakterierne i munden løs fra tænderne. Og det kan både en elektrisk en almindelig tandbørste - og for eksempel en vaskeklud. For bakterierne sidder ikke bedre fast på dine tænder end en klat havregrød sidder på en tallerken. Så du kunne altså godt bruge en opvaskebørste eller en neglebørste...men...der jo altså ikke så meget plads i munden. Og derfor har man lavet små børster, der kan være i munden.
Den almindelige tandbørste har typisk et længere børstehovede, så den kan ramme flere tænder på een gang. Det betyder, at du hurtigere kan børste alle dine tænder. Det lidt store børstehovede kan til gengæld gøre det lidt sværere at lave børstebevægelser helt inde bagest.
Den elektriske kan kun ramme ca ½ tand ad gangen, så det tager meget længere tid at børste alle tænderne helt rene med den. Den har typisk et lidt mindre børstehovede så det er nemmere at komme helt ind bagest. Og så skal man ikke lave nogen bevægelser med den, kun holde den stille. Så det er nemmere at ramme og børste rent inde bagtil. Den vibrerer kraftigt og nogen mennesker synes at tandkødet og måske hele kraniet ryster på en ubehagelig måde.
Og så er der jo lige prisen. Det mest almindelige er, at en elektrisk børste koster mange gange mere end en almindelig.
Undersøgelser foretaget af tandbørstefabrikanter viser godt nok, at hvis folk skifter til en elektrisk tandbørste, så børster de deres tænder renere end før. Måske fordi tandbørsten er ny og spændende at bruge til at begynde med?
Men jeg kan ikke se forskel på, om de børn og unge, der kommer til tandlæge hos mig, bruger den ene eller den anden slags tandbørste.
Det allervigtigste med hensyn til, hvor godt du børster dine tænder rene er, hvor omhyggeligt og grundigt du rammer de bakterier, du skal fjerne med børsten. Ingen af børsterne kan ramme selv!
Så jeg tænker, at det vigtigste er, om du går op i din tandbørstning. På mit arbejde kan jeg se, at de børn og unge, der går op i deres tandbørstning, rammer bakterierne og får rene tænder.
Læg vejen forbi din tandlæge og spørg dem, hvad de tænker.
Held og lykke med din nye tandbørste
Niels Hansen, tandlæge