Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bag fortænderne

brevkassespørgsmål

Bag fortænderne

brevkassespørgsmål af
Sandra
20 år
Oprettet 7 år 2 måneder siden

Hej. Jeg skriver fordi jeg de sidste par dage har haft en "bule" bag mine fortænder, lige i midten af dem. Det gør rigtig ondt når jeg skal tygge.. Kan du hjælpe mig med hvad det er?? Er nemlig meget nervøs:-(!

Svar:

Hej dreng 20 år

Tak for dit spørgsmål om en bule bag fortænderne. Det lyder træls, at du har problemer, når du skal tygge.

Helt umiddelbart tænker jeg, at det er dit tandkød, der er hævet lidt. Bag fortænderne har alle mennesker en lille knop, som er helt normal. Hvis du har det, tandlæger kalder "dybt bid", så er der ikke ret lang afstand til tandkødet fra toppen af de nederste fortænder, når du bider helt sammen. Faktisk kan det godt være at du normalt rammer tandkødet, men at du har vænnet dig til det og derfor ikke mærker det. Hvis knoppen er lidt hævet, så kan du pludselig mærke det.

Hævelsen kan komme i forbindelse med at du er forkølet (så hæver alle slimhinderne i næsen og munden) eller hvis du har tygget noget mad op i tandkødet eller hvis du har sløset med tandbørsten, så Karius og Baktus har fået fred til at vokse sig til et tykt lag. Jeg vil foreslå dig at starte med at børste rigtig omhyggeligt med tandbørsten både på ydersiden og på indersiden af tænderne - presse tandbørsten godt ind i mellemrummene og ramme tandkødet. Formentlig bløder det, når du gør det og formentlig gør det også lidt ondt. OG rense omhyggeligt - men forsigtigt - med tandtråd mellem dine fortænder (undgå at skære i tandkødet). Og så undgå at bide i tandkødet i nogle dage - det vil sige tygge forsigtigere og måske flytte biddet et sted hen, hvor det ikke gør ondt (tygge skævt).

Hvis det er en almindelig tandkødsbetændelse, så går den meget hurtigt væk - måske i løbet af få dage. Og så holder det op med at gøre ondt og det holder op med at bløde, når du børster. og så har du fundet ud af, at du skal børste bedre for at slippe for tandkødsbetændelse.

Der er selvfølgelig andre muligheder. En tandbyld for eksempel. Men det er sjældent ved de forreste tænder - og det kræver, at du har haft slået fortænderne voldsomt eller haft store huller i dem.

Hvis det ikke hurtigt går over vil jeg foreslå dig at gå til tandlæge og spørge om det samme, som du spørger mig om.

Held og lykke med at få det til at gå væk igen

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål